لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

حکومت طالبان برای مراقبت از معتادان در شش زون افغانستان مجتمع های صحی می‌سازد


تعدادی از افراد معتاد در گوشه یی از شهر کابل
تعدادی از افراد معتاد در گوشه یی از شهر کابل

حکومت طالبان در نظر دارد که برای مراقبت از معتادان مواد مخدر، در شش زون افغانستان مراکز مراقبتی و یا مجتمع های صحی بسازد.

مسوولان در وزارت صحت عامه حکومت طالبان میگویند، بیش از ده وزارت در ایجاد این مجتمع های صحی سهم خواهند گرفت و بر علاوه ارایه خدمات صحی، در این کمپلکس ها به معتادان مواد مخدر حرفه آموزش داده خواهد شد.

نورالامین زیارمل، رییس کاهش تقاضای وزارت صحت عامه حکومت طالبان میگوید، نخستین نوع این مجتمع یا کمپلکس در یکی از مراکز نظامی در ولسوالی تخته پُل ولایت کندهار ایجاد شده است:

"در شش زون کشور کمپلکس های هزار بستر ایجاد میشود که سیزده وزارت در ایجاد آن سهم میگیرند و وزارت صحت عامه در بخش ارایه خدمات صحی سهیم خواهد بود."

یکی از مراکز تداوی زنان معتاد در ولایت هرات که به دلیل نبود امکانات خدمات در آن اندک است
یکی از مراکز تداوی زنان معتاد در ولایت هرات که به دلیل نبود امکانات خدمات در آن اندک است

قبل از حاکمیت دوباره طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی، (۸۴) مرکز تداوی معتادان در افغانستان فعال بود که در آن خدمات معیاری صحی به معتادان ارایه میشد.

قرار است در این مجتمع های صحی بر علاوی تداوی معتادان٬ به آنان فراگیری حرفه نیز آموزش داده شود

در دو سال گذشته، اما اکثریت این مراکز به دلیل مشکلات اقتصادی و تخنیکی فعالیت شان را متوقف کردند و بر بنیاد معلومات وزارت صحت عامه حکومت طالبان، در ماههای اخیر بیش از پنجاه مرکز آن دوباره فعال شده است.

در گزارش اخیر اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد آمده که مراکز فعال تداوی معتادان در افغانستان، با کمبود جدی ادویه و مواد شوینده روبرو است و افراد مسلکی در بخش تداوی معتادان نیز در این مراکز حضور ندارند.

در بسیاری از ولایات افغانستان مراکز تداوی معتادان به ویژه مراکز تداوی معتادان زن مسدود گردیده است
در بسیاری از ولایات افغانستان مراکز تداوی معتادان به ویژه مراکز تداوی معتادان زن مسدود گردیده است

در حال که با کاهش فعالیت مراکز ترک اعتیاد دسترسی زنان معتاد به خدمات صحی به مراتب کم تر شده، مولوی سردار ولی، مدیر کنترول مواد مخدر ریاست صحت عامه کندهار میگوید که آنان در نظر دارند یک مرکز جدید تداوی زنان معتاد را در این ولایت ایجاد کنند:

" یک مرکز صد بستر تداوی معتادان در شهر کندهار فعالیت دارد که در یازده ماه یک هزار و (۷۰) معتاد در آن تداوی شده اند. تا چند روز آینده یک مرکز بیست بستر تداوی زنان معتاد نیز در کندهار فعالیتش را آغاز خواهد کرد."

با متوقف شدن فعالیت شماری زیادی از مراکز ترک اعتیاد و کاهش شمار افراد مسلکی در بخش تداوی معتادان، حکومت طالبان در دو سال اخیر هزاران معتاد را در زندانها نگهداری کرده است.

شماری از این معتادان در صحبت با رادیو آزادی میگویند که با بیرون شدن از زندان، دوباره به مواد مخدر رو آورده و مقدار مصرف شان نیز بیشتر شده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG