لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

باشنده گان وزیرستان جنوبی: در کنار مردان٬ زنان نیز به مواد مخدر کیمیاوی معتاد شده اند


تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد در پاکستان
تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد در پاکستان

باشنده گان وزیرستان جنوبی در آنسوی خط دیورند از افزایش دسترسی به مواد مخدر کیمیاوی و گسترش اعتیاد در میان جوانان شکایت دارند.

باشنده گان وزیرستان جنوبی میگویند که به دلیل دسترسی آسان به مواد مخدر، حتی زنان و نوجوانان به اعتیاد رو آورده اند.

در ولسوالی حصه پایین در منطقه وزیرستان جنوبی در آنسوی خطر دیورند٬ چندین معتاد در کنار جاده گرد هم آمده و باهم شیشه دود میکنند.

باشنده گان محل به بخش مشعلِ رادیو آزادی میگویند، در گذشته تنها استفاده از چرس در میان مردانِ محل شان مروج بود، اما حال اکثریت معتادان در این محل به استفاد از شیشه و تابلیت های نشئه آور رو آورده اند.

عمران مخلص، بزرگ قومی در وزیرستان جنوبی میگوید، اعتیاد مردان خانواده و دسترسی آسان به مواد مخدر سبب شده که در این اواخر حتی زنان در این منطقه به مواد مخدر معتاد شوند:

" با گذشت هر روز توجه جوانان ما بسوی نشئه بیشتر میشود، استفاده از مواد مخدر به حدی افزایش یافته که حتی زنان نیز به آن معتاد شده اند. در اینجا مواد زرقی نیز استفاده میشود. مواد مخدر به شمول چرس، به ویژه شیشه در وزیرستان تولید نمیشود، اما به اینجا قاچاق میگردد. "

معتادان در وزیرستان جنوبی پاکستان از انواع مواد مخدر استفاده می کنند
معتادان در وزیرستان جنوبی پاکستان از انواع مواد مخدر استفاده می کنند

باشنده گان وزیرستان جنوبی بدون نام بردن از محل دقیق قاچاق مواد مخدر کیمیاوی به محل شان میگویند که قاچاق این مواد و فروش آن آزادانه صورت میگیرد و نیروهای امنیتی پاکستان در برابر آن اقدان نکرده اند.

بر اساس برخی از گزارش ها حتی دانش آموزان مکاتب نیز به استفاده از مواد مخدر معتاد شده اند

وزیرستان جنوبی در آنسوی خط دیورند که در جوار مناطق جنوب شرقی افغانستان واقع شده، در گذشته شاهد قاچاق چرس به این مناطق بوده و در سالهای اخیر خود شاهد کشت بنگ بوده است، اما به دلیل مساعد نبود اقلیم، کشت کوکنار در آن کمتر دیده شده است.

عزیز وزیر، باشنده منطقه اعظم ورسک میگوید، در کنار مردان بیکار، حتی شاگردان مکتب نیز در این اواخر به استفاده از مواد مخدر رو آورده اند:

" در محل ما جوانان زیادی به مواد مخدر معتاد شده اند، در اینجا بیشتر از شیشه استفاده میشود و در کنار آن مواد مخدر زرقی و حتی تابلیت ها نیز موجود است. چرس و شیشه بگونه آزاد به فروش میرسد و جوانان زیادی را در بدر کرده، تعدادی از این جوانان شاگردان مکتب و لیسه اند. این مسوولیت پولیس است که مانع آن شود. "

بر بنیاد گزارشهای سازمان ملل متحد، از میان مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان به بازارهای جهانی، (۱۴) فیصد این مواد از طریق پاکستان به این بازارها قاچاق میشود و مقداری از مواد قاچاق شده در بازارهای پاکستان توزیع میشود.

یافته های دیوید منسفیلد، پژوهشگر بخش مواد مخدر نشان میدهد که در دو سال اخیر تولید شیشه و هیرویین با استفاده از بته ومان، در آنسوی خط دیورند نیز صورت میگیرد.

XS
SM
MD
LG