لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

حکومت ایران محدودیت های تازه یی بر کار و حضور افغان ها در شهر کرمنشاه وضع کرد


تصویر آرشیف: شعاری که مهاجرین افغان در ایران نوشته و از مشکلاتی که در آن سخن زده اند.
تصویر آرشیف: شعاری که مهاجرین افغان در ایران نوشته و از مشکلاتی که در آن سخن زده اند.

رسانه‌های ایران گزارش داده اند که وزارت داخلۀ این کشور دستور داده که به افغانان ساکن ولایت کرمانشاه ایران اجازۀ اقامت و کار داده نشود.

خبرگزاری مهر ایران به نقل از مقام‌های حکومتی ایران در کرمانشاه گزارش دادند که برای جمع‌آوری و بازداشت افغان‌ها در این ولایت مهلت ۱۳ روزه داده شده که از ۲۸ ماه سرطان آغاز و تا ۱۰ ماه اسد پایان می‌یابد.

در بخشی از گزارش‌ این خبرگزاری به نقل از حمزه سلیمانی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی در کرمانشاه نوشته شده که از موجودیت افغانان در محلات کار همانند گلخانه‌ها، مزارع و کارخانه‌ها به دولت خبر دهند.

حکومت ایران در بارۀ دلیل ممنوعیت کار و اقامت افغانان در ولایت کرمانشاه چیزی نگفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، در صورت همکاری ایرانیان با افغانان در این ولایت، حکومت ایران مختلفین را جریمه خواهد کرد.

پناهجویان افغان میگویند که در مرز و در شهر های ایران از سوی افراد پولیس و مامورین حکومتی همواره آزار و اذیت می شوند
پناهجویان افغان میگویند که در مرز و در شهر های ایران از سوی افراد پولیس و مامورین حکومتی همواره آزار و اذیت می شوند

این درحالیست که افغانان در شهرهای دیگر ایران به شمول تهران پایتخت آن کشور نیز از مشکلات مهاجرین افغان به رادیو آزادی حکایت دارند.

تنش میان حکومت ایران و طالبان بر سر حقابه در بسیاری موارد زنده گی مهاجرین را تلخ ساخته است

دو تن از آنان که نخواستند نام‌شان در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند:

"نرخ‌های اجارۀ خانه‌ها بسیار بالا رفت، از نظر کاری هم نیروی کاری زیاد شد، یک ذره شکایت مردم ایران هم زیاد شد بخاطر نفوس افغان‌ها در ایران، نرخ‌های خانه دو برابر شده خانه‌هایی که حدود ۱۰۰میلیون تومان پول پیش‌اش بود حالا او خانه‌ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون با پول پیش اجاره و یک میلیون، دو میلیون اجاره هم می‌دهند."

"متاسفانه از مترو که افغان‌‌ها می خواهند استفاده کنند بخاطری که کرایه‌اش کم است، متاسفانه شرط اولش داشتن کارت عابر بانک است که بروی بلیط سیار مترو را خریداری کنی متاسفانه برای ما افغان‌ها در اینجا کارت عابر بانک نمی‌دهند، کارت اقامت برای ما نمی‌دهند و بارها و بارها ما شاهد توهین افغانان در ایستگاه مترو بودیم."

مشکل مهاجران افغان در ایران تازگی ندارد، اما شدت محدودیت‌ها بر آنان از زمانی بیشتر شده که تنش ایران و حکومت طالبان بر سر حقابۀ ایران از دریای هلمند بالا گرفته است.

حکومت طالبان اخیراً اعلام کرده که در دو ماه گذشته حدود ۱۲۰ هزار افغان به گونۀ اختیاری یا جبری از ایران اخراج شده و به افغانستان فرستاده شده است.

XS
SM
MD
LG