لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

طالبان و فرستاده های امریکایی در آستانهٔ دیدار در دوحه؛ چی مسایلی مطرح خواهد شد؟


تصویر های آرشیف
تصویر های آرشیف

انتظار می رود هیئت امریکایی در دوحه پایتخت قطر به روز یکشنبه با نمایندگان طالبان بحث و گفتگو کند.

ریاست هیئت امریکایی را توماس ویست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان به عهده خواهند داشت.

در اعلامیه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمده که هیئت امریکایی با نمایندگان طالبان و هیئتی متشکل از تکنوکرات های حرفه ای از وزارتخانه های مهم افغانستان در مورد مسایل با اهمیت مربوط به افغانستان، گفتگو خواهند کرد.

ریاست هیئت طالبان در این مذاکرات را امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، به عهده خواهد داشت.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر نا وقت روز جمعه به رادیو آزادی در باره دستور کار مذاکرات هیئت طالبان با مقامات امریکایی گفت:

دیدار نماینده گان امریکایی و طالبان به روز یکشنبه برنامه ریزی شده است

«این نشست دو روز دوام می کند و موضوعات مورد علاقه دو طرف در آن، بحث می شود. در این بحث ثبات اقتصادی در افغانستان، جلوگیری از مواد مخدر، آزاد سازی حسابات بانکی و یک رشته اقدام ها برای اعتمادساز، شامل خواهد بود.»

یک مرکز تحقیقاتی قطر میزبانی نشست مقام های امریکایی با نمایندگان طالبان را، به عهده دارد.

در خبرنامه وزارت امور خارجه طالبان آمده که در این سفر، هیئت طالبان با برخی از مقام های حکومت قطر نیز در مورد روابط دوجانبه ملاقات می کند.

یکی از موارد اساسی مورد بحث در این مذاکرات حقوق زنان در افغانستان خواهد بود
یکی از موارد اساسی مورد بحث در این مذاکرات حقوق زنان در افغانستان خواهد بود

هیئت امریکایی پیش از سفر به قطر روز چهارشنبه به قزاقستان رفته و با نمایندگان پنج کشور آسیای میانه قزاقستان، قرغیزستان، تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان در آستانه پایتخت، در باره وضعیت افغانستان گفتگو کرد.

پس از این گفتگو، رینا امیری نماینده امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان به روز پنجشنبه در رشته تیویت هایش نوشته که در گفتگو با مقامات آسیای میانه بر ادامه تلاش های دیپلماتیک برای حمایت از مردم افغانستان، توافق صورت گرفت.

در اعلامیه ای وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد نشست دوحه آمده که در مسایل اصلی بحث ،حمایت بشردوستانه از افغان ها، ثبات اقتصادی، رفتار عادلانه و شرافتمندانه با تمامی افغان ها اعم از زنان و دختران، امنیت و همچنان مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر ،جا داده شده است.

XS
SM
MD
LG