لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

عرب ویکلی: در ملاقات نماینده های طالبان و فرستاده های امریکا٬ حقوق زنان اولویت دارد


تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

نشریۀ عرب ویکلی

  • نشریۀ عرب ویکلی که در لندن منتشر می شود به ملاقاتی که قرار است در این هفته بین هیئت طالبان و نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا صورت بگیرد، توجه کرده است.

نشریه در گزارشی از قول وزارت امور خارجه امریکا می نویسد که مقامات ایالات متحده با نمایندگان طالبان و شماری از"متخصصان مسلکی" وزارت های کلیدی افغانستان در این هفته در شهر دوحه پایتخت قطر در مورد مسائل اقتصادی، امنیت و حقوق زنان، گفتگو خواهند کرد.

براساس آنچه وزارت خارجه امریکا اعلام کرده، توماس ویست نماینده ویژه این کشور برای افغانستان و رینا امیری نماینده ویژه این وزارت برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، از ۲۶ تا ۳۱ جولای در شهر آستانه در قزاقستان و دوحه در قطر، با مقامات قزاقستان، قرقزستان، تاجکستان، ترکمنستان و همچنین اعضای جامعۀ مدنی دیدار می کنند و این ملاقات ها روی حقوق زنان، متمرکز خواهد بود.

در این گزارش عرب ویکلی می افزاید، مقامات امریکایی، سپس در دوحه با هیئت طالبان ملاقات می کنند و در مورد حمایت های بشری از افغانستان، مسائل امنیتی، حقوق زنان، ثبات اقتصادی افغانستان و تلاش ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر گفتگو خواهند کرد.

حکومت طالبان در افغانستان نیز تایید کرده که یک هیئت آنها به ریاست امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجۀ طالبان برای گفتگو با مقامات امریکایی به قطر می رود، ولی عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان به روز پنجشنبه در تویتی ادعا کرد که در این گفتگو ها لغو تحریم ها و لیست سیاه، آزادسازی ذخایر بانکی افغانستان و بحث نقض حریم هوایی افغانستان، در اولویت قرار خواهد داشت.

از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی تا اکنون، هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

مجله فارین پالیسی

  • مجلۀ فارین پالیسی در شمارۀ اخیر خود به بررسی اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی بر افغانستان و امکانات حکومت فعلی در این زمینه پرداخته است.

در مقاله گفته می شود که طالبان تجهیزات کافی برای برخورد و یا سازگاری با تغییرات آب و هوا را ندارند.

فارین پالیسی می افزاید، به دلیل تحریم های وضع شده بر طالبان، کمک ها با حفظ محیط زیست در افغانستان با موانع مواجه شده و از جانب دیگر، سیلاب ها و خشکسالی بیش از پیش، حیات مردم را تهدید می کند.

بر اساس گزارش وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان، در نتیجۀ سیلاب های اخیر در ۱۴ ولایت افغانستان حدود ۵۰ تن کشته و به همین تعداد زخمی شده اند.

به نوشتۀ فارین پالیسی، همسایگان دور و نزدیک افغانستان مانند پاکستان، ایران و هند نیز با خشکسالی و تاثیر تغییرات اقلیمی مواجه اند، اما به عقیدۀ نویسنده، به دلیل برخی سیاستهای مقامات فعلی حاکم ، کمک ها با افغانستان کاهش یافته و مشکل افغانها جدی تر از دیگران است.

مقاله نویس می افزاید، با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، شماری زیادی از افراد مسلکی از افغانستان فرار کردند و مقامات طالبان که در پست های ارشد حکومت گماشته شده اند، نمی توانند به اثرات ناشی از تغییرات آب و هوا، پاسخ دهند.

XS
SM
MD
LG