لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

پایان نشست دو روزهٔ طالبان و نماینده گان امریکا؛ هر دو طرف مسایل متعدد را بحث کردند


نماینده‌های خاص امریکا برای افغانستان و دفتر سیاسی طالبان در قطر
نماینده‌های خاص امریکا برای افغانستان و دفتر سیاسی طالبان در قطر

نشست دو روزهٔ نمایندگان امریکا و طالبان در قطر روز دوشنبه پایان یافت. گفته شده است که در این نشست٬ مسائل اقتصادی، تحریم‌ها و حذف نام‌ها از لیست سیاه و حقوق بشر موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت.

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده که مقامات این کشور از طالبان خواسته اند تا سیاست‌هایی را که سبب بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه زنان و دختران شده تغییر دهند.

بر اساس بیانیه این وزارت، مقامات ایالات متحده این خواست را از طالبان در جریان گفت‌وگوها در دوحه‌ی قطر مطرح کردند.

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان، رینا امیری، نماینده ویژه زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، و کرن دیکر، رئیس ماموریت امریکا برای افغانستان مستقر در دوحه، رهبری هیئت امریکا در مذاکرات ۳۰ام تا ۳۱ام جولای با نمایندگان طالبان و دیگر مقامات حکومت سرپرست طالبان را به عهده داشتند.

در بیانیه آمده است که مقامات امریکا مواردی برای اعتمادسازی در حمایت از مردم افغانستان را شناسایی کردند. در بیانیه جزئیات بیشتر در این باره داده نشده است.

مقامات امریکا همچنان نگرانی عمیق خود را نسبت به آن‌چه بازداشت‌ها، سرکوب رسانه‌ها و محدود کردن آزادی‌های مذهبی در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان خوانده شده، ابراز کرده اند.

طرف دیگر گفت‌وگوهای دوحه، حکومت طالبان می‌گوید هیئت آن‌ها در ملاقات با نمایندگان امریکا در دوحه روی راه‌های اعتماد سازی میان جانبین، حذف کردن نام طالبان از لیست سیاه و برداشتن تحریم‌ها، ثبات اقتصادی افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر و مسائل مربوط به حقوق بشر گفت‌وگو کرده است.

در مذاکرات دو روزه در دوحه پایتخت قطر، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان رهبری هیئت طالبان را به عهده داشت.

در این نشست نماینده گان بانک مرکزی افغانستان تحت کنترول طالبان نیز در مورد دسترسی به دارایی های این بانک در خارج ٬ بحث های داشتند
در این نشست نماینده گان بانک مرکزی افغانستان تحت کنترول طالبان نیز در مورد دسترسی به دارایی های این بانک در خارج ٬ بحث های داشتند

نمایندگان وزارت مالیه حکومت طالبان و بانک مرکزی و رئیس دفتر طالبان در قطر نیز در این گفتگو ها سهم داشتند.

مسایل وابسته به حقوق زنان افغانستان نیز در این گفتگو ها مورد بحث قرار گرفته است

اما عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان از موضوعاتی درنشست دوحه یاد آور شد که برای حکومت آن‌ها مهم است، مانند دور کردن نام‌های رهبران طالبان از لیست سیاه و آزاد ساختن ذخایر بانکی.

وی گفت: "کمک‌های بشری، رفت و آمد آزاد به افغانستان و دسترسی افغان‌ها به خدمات قونسلی در هر گوشه جهان نیز موضوعات مهم بود که مورد بحث قرار گرفت. این‌که اکثریت محدودیت‌ها بر بانک‌های افغانستان دور و معاملات برای آن‌ها تسهیل شده است، یک پیشرفت مثبت خوانده شد. همچنین جانبین روی ادامه چنین نشست‌ها ، تفاهم و تعامل تأکید کردند."

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان

تام ویست نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان و رینا امیری نمایندۀ خاص این کشور برای حقوق زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، قبل از سفر به قطر با نمایندگان کشورهای آسیای میانه در قزاقستان نشست‌های داشتند.

وزارت خارجۀ امریکا در آستانه نشست قطر اما تأکید کرده بود که این گفت‌وگو ها به هیچ صورتی به معنای به رسمیت شناختن، عادی ساختن روابط و یا مشروعیت بخشیدن به حکومت طالبان نیست.

از تسلط طالبان بر افغانستان تقریباً دو سال می‌گذرد، ولی هنوز هیچ کشور جهان حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG