لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

ادامه گفتگوها در دوحه؛ همدرد: این مذاکرات تعامل عادی امریکا با طالبان است


آرشیف - دیدار توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان با امیرخان متقی سرپرست حکومت طالبان در دوحه پایتخت قطر
آرشیف - دیدار توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان با امیرخان متقی سرپرست حکومت طالبان در دوحه پایتخت قطر

گفتگوهای هیئت های امریکا و حکومت طالبان امروز دوشنبه هم در دوحه پایتخت قطر ادامه خواهد یافت.

جانب امریکایی و مقام های طالبان هنوز در مورد مسائلی که در روز اول مذاکرات مطرح شده، چیزی نگفته اند.

رادیو آزادی تلاش کرد تا با سخنگویان حکومت طالبان تماس بگیرد، اما تا تهیه این گزارش موفق نشد که نظر آنها را به دست آورد.

با این حال، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان روز شنبه در حساب توییترش ویدیویی از سخنان امیرخان متقی سرپرست این وزارت را قبل از عزیمت به دوحه به نشر رساند.

امیرخان متقی در این سخنان کوتاه خود در جمع خبرنگاران در میدان هوایی کابل در باره نتایج مذاکرات با امریکایی ها، ابراز خوشبینی کرده گفت:
"ما کوشش خواهیم کرد تا روی موضوعاتی مانند آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان، رفع محدودیت ها بر حکومت و محدودیت های بانکی و همچنین حذف فهرست سیاه و در نهایت فراهم آوری زمینه‌ای تعامل مثبت، انکشاف و بهبود روابط اقتصادی و سیاسی، تمرکز کنیم. امیدواریم انشاالله جلسات خوبی برگزار شود."

آقای متقی در گفتگو با طرف امریکایی بر مسایلی تاکید کرد که در بیانیه وزارت امور خارجه امریکا به آن اشاره‌ای نشده است.

پیش از آغاز گفتگوها در دوحه، وزارت امور خارجه امریکا در اعلامیه‌ای گفت که هیئت امریکایی در این مذاکرات در مورد تعدادی از موضوعات از جمله ادامه‌ای حمایت بشردوستانه از افغان‌ها، ثبات اقتصادی، رفتار عادلانه و شرافتمندانه با تمامی افغان ها اعم از زنان و دختران، امنیت و همچنان مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر، بحث می‌کند.

در ترکیب هیئت امریکایی برای مذاکره با نمایندگان طالبان در دوحه، توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان و رینا امیری نماینده خاص امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، شامل اند.

بر اساس اعلامیه وزارت امور خارجه امریکا، توماس وست و رینا امیری با هیئتی متشکل از تکنوکرات‌های برخی وزارتخانه‌های مهم طالبان در باره مسائل افغانستان گفتگو خواهند کرد.

در این باره جزئیات بیشتر ارائه نشده است.

اما با توجه به رفتار حکومت طالبان و وضع محدودیت های شدید علیه زنان، کارشناسان امور سیاسی چندان امیدوار نیستند که این گفتگوها در جهت بهبود حقوق زنان نتایج مفیدی داشته باشد.

شفیق همدرد، تحلیلگر امور سیاسی افغان در ایالات متحده، این را یک تعامل عادی با طالبان می‌خواند:
"ایالات متحده امریکا در منقطه و بخصوص در افغانستان منافع ستراتیژیک دارد، پس نماینده ها، یا دیپلمات ها و یا استخبارات آنها هر از گاهی باید به طور رسمی و یا پنهانی با هم ببیند."

گفتگوی هیئت‌های حکومت طالبان و امریکا در دوحه، پایتخت قطر، در حالی است که دو هفته بعد، دو سال از کنترل مجدد طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما تاکنون هیچ کشوری در جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG