لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

خبر ها

تام ویست به ملاقات ها به هدف کسب حمایت های بیشتر به افغانها ادامه داده است

 توماس ویست نمایندۀ ویژه امریکا در امور افغانستان
توماس ویست نمایندۀ ویژه امریکا در امور افغانستان

توماس ویست نمایندۀ ویژه امریکا در امور افغانستان به ملاقات ها برای حمایت از افغانها ادامه داده است.

تام ویست به روز شنبه (۲۹ جولای) در سلسلۀ از تویت ها نوشته که با همکاران خود از قزاقستان، قرغیزستان، تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان ملاقات نموده، تا در مورد حمایت مشترک از افغان ها، گفتگو کند.

آقای ویست بدون ارائۀ جزئیات بیشتر در مورد این ملاقات ها، از آنها به دلیل بحث های معنی دار در مورد موضوعات مهم از جمله امنیت، حقوق بشر، اقتصاد و نیازهای بشری تشکر کرده است.

توماس وست و رینا امیری نمایندۀ خاص واشنگتن در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان بعد از قزاقستان، به شهر دوحه در قطر رفته اند. آنها به روز یکشنبه(۳۰ جولای) و روز دوشنبه با هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزیر خارجه طالبان، نشست هایی را انجام خواهند داد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

پهلوانان روسی در بازی‌های المپیک پاریس شرکت نمی‌کنند

فدراسیون پهلوانی روسیه اعلام کرد که ۱۰ پهلوان روسی از شرکت در المپیک پاریس خودداری می‌کنند.
فدراسیون پهلوانی روسیه اعلام کرد که ۱۰ پهلوان روسی از شرکت در المپیک پاریس خودداری می‌کنند.

فدراسیون پهلوانی روسیه (RWF) می‌گوید که همۀ ۱۰ پهلوان روسی که از کمیتۀ بین‌المللی المپیک (IOC) اجازۀ شرکت در بازی‌های المپیک پاریس را دریافت کرده‌اند، از حضور در این المپیک خودداری می‌کنند.

دلیل این اقدام، حذف پهلوانان پیشتاز از جمله عبدالرشید سعدولایف، دارنده دو مدال طلا و زائوربک سیداکوف، قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی، از فهرست دعوت به این بازی‌ها است.

فدراسیون پهلوانی روسیه روز شنبه (۷ جون) گفت، «اصل انتخابی غیرورزشی کمیتۀ بین‌المللی المپیک را در تهیۀ فهرست ورزشکاران نمی‌پذیرد.»

در دسامبر سال ۲۰۲۳، کمیتۀ بین‌المللی المپیک به ورزشکاران روسی و بلاروسی اجازه داد که به حیث بی‌طرف، بدون بیرق و سرود ملی در المپیک پاریس شرکت کنند. آن‌ها همچنین اجازۀ راهپیمایی در مراسم افتتاحیه المپیک را نخواهند داشت.

در یک دهۀ گذشته، روسیه در عرصۀ ورزش بین‌المللی، نخست به دلیل اتهامات دوپینگ، سپس به خاطر تهاجم غیر موجه بر اوکراین در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ میلادی، در انزوا قرار گرفته است.

محکومیت عملیات نظامی جدید پاکستان توسط باشنده‌گان سوات و اورکزی

باشنده‌گان درۀ سوات و منطقۀ قبایلی اورکزی عملیات نظامی جدید حکومت پاکستان را محکوم کرده و خواستار اعتراضات سرتاسری شدند.
باشنده‌گان درۀ سوات و منطقۀ قبایلی اورکزی عملیات نظامی جدید حکومت پاکستان را محکوم کرده و خواستار اعتراضات سرتاسری شدند.

صدها باشندۀ درۀ سوات و منطقۀ قبایلی اورکزی، عملیات نظامی تازه اعلام شده توسط حکومت پاکستان را در یک گردهمایی دیروز (۶ جون) محکوم کردند و یک جنبش اعتراضی برای امروز (۷ جون) خواستار اعتراضات سرتاسری شده است.

باشنده‌گان مناطق قبایلی از مدت‌ها با عملیات نظامی حکومت مرکزی در آن منطقه مخالفت کرده، ادعا می‌کنند که اردوی پاکستان میلیون‌ها تن را از خانه‌های‌شان آواره نموده، تجارت‌ها و سایر فعالیت‌های پشتون‌ها را در ایالت خیبر پشتونخوا در پاکستان مختل کرده است.

باشنده‌گان درۀ سوات و منطقۀ قبایلی اورکزی، خواستار صلح شده، از اردوی پاکستان خواسته‌اند تا به جای عملیات در مناطق ملکی، مخفیگاه‌های تروریستان را هدف قرار دهد.

رهبری پاکستان در ۲۲ جون پلان عملیات نظامی را برای مبارزه با تشدید خشونت‌ها و حملات تروریستی تأیید کرد. ولی این عملیات تا هنوز آغاز نشده است.

دفتر شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، گفته که عملیات جدید، کمپاین نظامی تمام عیار نخواهد بود که مانند عملیات قبلی، تعداد زیادی از مردم را آواره کند.

امامعلی رحمان: اعمار سرک و خط ریل در دهلیز «چین، تاجکستان، افغانستان» ضروری است

امام علی رحمان اعمار سرک و خط ریل را برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی در دهلیز «چین، تاجیکستان و افغانستان» ضروری خواند.
امام علی رحمان اعمار سرک و خط ریل را برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی در دهلیز «چین، تاجیکستان و افغانستان» ضروری خواند.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، می‌گوید که برای اعمار سرک و خط ریل در امتداد دهلیز «چین، تاجیکستان، افغانستان» اقدامات عملی اتخاذ شود.

خبرگزاری «ترند» آذربایجان دیروز (۶ جون) گزارش داد که امامعلی رحمان، پس از ملاقات با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در تاجیکستان، در یک کنفرانس خبری گفته است که «اعمار و بازسازی سرک در مسیر ولسوالی‌های سرحدی کلایی، خمب، ونچ و روشان این کشور، در بهبود دهلیز ترانزیتی بین چین، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه کمک خواهد کرد.»

آقای رحمان همچنین اعمار سرک و خط ریل را در امتداد مسیر «چین، تاجیکستان و افغانستان» برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی، مهم خوانده است.

روسای جمهور چین و تاجیکستان از تداوم همکاری در چارچوب ابتکار «یک کمربند، یک راه» نیز ابراز خرسندی کرده‌اند.

هشدار خشکسالی و قحطی در بخش‌هایی از افغانستان درپی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر

گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشکسالی و ضعف اقتصادی است.
گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشکسالی و ضعف اقتصادی است.

یک نهاد بین‌المللی «پیش‌بینی قحطی» می‌گوید که به دلیل جاری شدن سیلاب‌های اخیر در افغانستان، خطر قحطی تا ماه سپتمبر آینده در افغانستان وجود دارد.

در گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا که دیروز (۶ جون) منتشر شده، گفته شده که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشک‌سالی است و عدم فعالیت‌های عمدۀ اقتصادی، باعث شده تا افغان‌ها نتوانند به غذا و عایدات دسترسی داشته باشند.

براساس این گزارش، ممکن است باشنده‌گان بخش‌های شمال‌شرق، شمال و جنوب افغانستان به کمک‌های عاجل بشری نیاز داشته باشند.

این اداره تخمین کرده که اثرات خشکسالی ممکن است در برخی مناطق از اکتوبر سال جاری تا جنوری ۲۰۲۵ میلادی ادامه یابد.

سطح عایدات مردم افغانستان به دلیل ضعف اقتصادی و جنگ‌های گذشته، هنوز هم پایین است و تعداد افرادی که به کمک‌های بشری بین‌المللی نیاز دارند، بیش از نصف نفوس افغانستان است.

انگلستان با شکست دادن سوئيس به نیمه‌نهائی یورو ۲۰۲۴ رفت

انگلستان با ضربات پنالتی سوئيس را شکست داد.
انگلستان با ضربات پنالتی سوئيس را شکست داد.

تیم ملی فوتبال انگلستان در ضربات پنالتی سوئیس را شکست داد و به نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ صعود کرد.

دو تیم شنبه شب، شانزدهم سرطان، در شهر دوسلدورف آلمان در مرحلۀ یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ با هم رقابت کردند که این مسابقه در وقت‌های قانونی و اضافی برنده نداشت و کار به ضربات پنالتی کشیده شد. در نهایت، انگلستان پنج بر سه به برتری رسید و به نیمه‌نهائی صعود کرد.

در مسابقه دیگر مرحلۀ یک چهارم نهائی، ترکیه و هالند در استدیوم المپیک برلین رقابت‌شان را آغاز کرده‌اند که برنده این مسابقه حریف انگلستان در نیمه نهایی خواهد شد.

یورو ۲۰۲۴ با اشتراک ۲۴ تیم برتر اروپایی از ۱۴ جون به میزبانی ده شهر آلمان آغاز شده است و الی ۱۴ جولای ادامه خواهد داشت.

رهبران کشورهای مختلف پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفتند

حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان در پیام‌های تبریک خود ابراز امیدواری کردند که روابط دوستانه بین ایران و افغانستان در دورۀ حاکمیت پزشکیان تحکیم یابد.
حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان در پیام‌های تبریک خود ابراز امیدواری کردند که روابط دوستانه بین ایران و افغانستان در دورۀ حاکمیت پزشکیان تحکیم یابد.

رهبران کشورهای مختلف جهان به رئیس‌جمهور انتخابی ایران، مسعود پزشکیان، به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری پیام‌های تبریکی فرستاده‌اند.

از جمله، رئیس‌جمهور سابق افغانستان، حامد کرزی، در پیام خود اظهار امیدواری کرده است که در دوره حاکمیت آقای پزشکیان، روابط دوستانه بین ایران و افغانستان تحکیم پیدا کند.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس سابق شورای عالی صلح افغانستان در دوران جمهوری، به پزشکیان تبریک گفته و بیان کرده است که ایران میزبان میلیون‌ها پناه‌جوی افغان است و به آن‌ها کمک می‌کند.

رهبری عربستان سعودی نیز پیروزی پزشکیان اصلاح‌طلب را در انتخابات قبل از وقت ایران تبریک گفته و اظهار امیدواری کرده است که این پیروزی زمینۀ بهبود روابط بین دو کشور را فراهم سازد.

پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که دیروز جمعه برگزار شد، با به دست آوردن اکثریت آرا پیروز شد.

عربستان سعودی و رقیب منطقه‌ای آن ایران که در یمن و سوریه از طرف‌های ضد یکدیگر حمایت می‌کنند، سال گذشته به میانجی‌گری چین روابط خود را عادی ساختند.

خبرگزاری دولتی ایران خبر داد که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به پزشکیان پیام تبریکی فرستاده و اظهار امید کرده است که روابط دپلوماتیک بین دو کشور دوام کند.

نیروی هوایی اوکراین: حملات طیاره‌های بی‌سرنشین روسیه را دفع کردیم

نیروهای هوایی اوکراین ادعا می کنند که حملات طیاره‌های بی‌سرنشین روسیه را در ۱۲ منطقه دفع کردند.
نیروهای هوایی اوکراین ادعا می کنند که حملات طیاره‌های بی‌سرنشین روسیه را در ۱۲ منطقه دفع کردند.

نیروهای هوایی اوکراین صبح امروز اعلام کردند که موج دیگری از حملات طیاره‌های بی‌سرنشین روسیه را که هدفش ۱۲ منطقه‌ی اوکراین بوده، عقب زده‌اند. این پس از آن است که یک مقام محلی اوکراین گفت، مسکو با بمب‌های هدایت‌شونده به منطقه‌ی دونتسک حمله کرد که در نتیجه دست‌کم ۵ تن کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

نیروی هوایی اوکراین در شبکه‌ی تلگرام نوشت:

"دشمن، شب ششم جولای، با ۲۷ طیاره‌ی بی‌سرنشین شاهد حمله کرد." در ادامه آمده است که سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین، ۲۴ طیاره‌ی بی‌سرنشین را بر فراز مناطق دنپروپتروفسک، پولتاوا، زاپوریژیا، خرسون، خارکیف، دونتسک، سومی، چرنیهیف، وینیتسیا، کیف، کیروووهراد و میکولایف سرنگون کردند."

در این حال، مقامات محلی در سومی، منطقه‌ی شمالی شهر کیف، پایتخت این کشور، اعلام کردند که طیاره‌های بی‌سرنشین روسیه، برق سیستم آب محلی را قطع کردند و این، روند تأمین آب را مختل کرد.

همزمان، رسانه‌های دولتی اوکراین از وقوع چندین انفجار در منطقه‌ی شمال شرقی کیف خبر داده‌اند.

تیم‌های ملی فوتبال اسپانیا و فرانسه به نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ صعود کردند

آلمان با باخت در مقابل اسپانیا حذف شد و فرانسه در ضربات پنالتی پرتگال را شکست داد.
آلمان با باخت در مقابل اسپانیا حذف شد و فرانسه در ضربات پنالتی پرتگال را شکست داد.

نخستین مسابقۀ یک چهارم نهایی را تیم‌های ملی فوتبال اسپانیا و آلمان در شهر اشتوتگارت آلمان با هم برگزار کردند. این مسابقه که جمعه شب پانزدهم سرطان برگزار شد، اسپانیا دو بر یک آلمان میزبان را شکست داد و به عنوان نخستین تیم به نیمه نهایی صعود کرد.

برای اسپانیا دنی اولمو در دقیقۀ ۵۱ گل اول را به ثمر رساند اما فلوریان ورتس در دقیقۀ ۸۹ گل مساوی را برای آلمان زد و هر دو تیم در وقت‌های اضافی بازی را ادامه دادند. اسپانیا در دقیقۀ ۱۱۹ توسط میکیل میرینو با ضربۀ سر به گل پیروزی‌بخش دست یافت و به نیمه نهایی صعود کرد.

اما در مسابقۀ دوم مرحلۀ یک چهارم نهایی، تیم‌های ملی فوتبال پرتگال و فرانسه با هم در شهر هامبورگ آلمان به میدان رفتند. در این مسابقه هر دو تیم در وقت‌های قانونی و اضافی به گل نرسیدند و فرانسه در ضربات پنالتی ۵ بر ۳ پرتگال را شکست داد و به نیمه نهایی صعود کرد. بدین ترتیب تیم‌های اسپانیا و فرانسه در مرحلۀ نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ با هم حریف شدند.

این آخرین مسابقه رونالدو برای تیم ملی فوتبال پرتگال در رقابت‌های یورو بود. رونالدو اگرچه ضربۀ پنالتی خود را گل کرد اما ژائو فلیکس توپ را به تیرک دروازۀ فرانسه کوبید که باعث شکست پرتگال شد.

امشب نیز دو مسابقۀ پایانی در مرحلۀ یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. انگلستان و سویس ساعت هشت و نیم شب به وقت افغانستان با هم رقابت می‌کنند و هالند و ترکیه نیز ساعت یازده و نیم شب به وقت افغانستان در برابر هم قرار می‌گیرند که برنده‌گان این مسابقه در نیمه نهایی یورو با هم حریف می‌شوند.

شکست تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال افغانستان مقابل قرغیزستان

تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال افغانستان مقابل قرغیزستان در رقابت‌های قهرمانی فوتبال مرکز آسیا ۴ بر صفر از قرغیزستان شکست خورد.
تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال افغانستان مقابل قرغیزستان در رقابت‌های قهرمانی فوتبال مرکز آسیا ۴ بر صفر از قرغیزستان شکست خورد.

تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال افغانستان ۴ بر ۰ از قرغیزستان شکست خورد. تیم‌های ملی فوتبال زیر ۲۰ سال افغانستان و قرغیزستان جمعه شب در شهر جلال‌آباد قرغیزستان با هم رقابت کردند که این مسابقه را تیم قرغیزستان با نتیجه ۴ بر صفر پیروز شد.

پس از این شکست، محمد طاهر رئوفی سرمربی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال افغانستان در مصاحبه‌ای گفت که این شکست تقصیر من است و از ضعف خود در مربیگری از تمام ملت افغانستان معذرت می‌خواهم. وی گفت که فدراسیون فوتبال افغانستان از وی خواسته بود که به عنوان سرمربی این تیم ایفای وظیفه کند.

آقای رئوفی در ادامه افزود که این شکست نباید باعث شود که بازیکنان انگیزه‌شان را از دست بدهند و بازیکنان باید مقابل تاجیکستان بازی خوبی داشته باشند.

دومین مسابقۀ افغانستان یکشنبه شب ساعت ۰۸:۳۰ به وقت کابل در برابر تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال تاجیکستان برگزار می‌شود.

در رقابت‌های قهرمانی فوتبال زیر ۲۰ سال مرکز آسیا، تیم‌های افغانستان، ایران، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند که در دو گروپ سه تیمی با هم به رقابت می‌کنند. تیم افغانستان در گروپ "A" این رقابت‌ها با تیم‌های ملی فوتبال زیر ۲۰ سال قرغیزستان و تاجیکستان هم‌گروه شده است.

از هر گروپ تیم‌های صدرنشین به فاینل صعود می‌کنند، تیم‌هایی که در جایگاه دوم جدول قرار بگیرند، برای کسب مقام سوم با هم رقابت خواهند کرد و تیم‌های سوم جدول، برای به دست آوردن مقام پنجم این رقابت‌ها تلاش خواهند کرد.

این مسابقات از تاریخ پانزدهم سرطان با اشتراک شش تیم به میزبانی شهر جلال‌آباد قرغیزستان آغاز شده است و الی ۲۲ سرطان ادامه خواهد داشت.

پس از این شکست، محمد طاهر رئوفی سرمربی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال افغانستان در مصاحبه‌ای گفت که این شکست تقصیر من است و از ضعف خود در مربیگری از تمام ملت افغانستان معذرت می‌خواهم. وی گفت که فدراسیون فوتبال افغانستان از وی خواسته بود که به عنوان سرمربی این تیم ایفای وظیفه کند.

آقای رئوفی در ادامه افزود که این شکست نباید باعث شود که بازیکنان انگیزه‌شان را از دست بدهند و بازیکنان باید مقابل تاجیکستان بازی خوبی داشته باشند.

دومین مسابقۀ افغانستان یکشنبه شب ساعت ۰۸:۳۰ به وقت کابل در برابر تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال تاجیکستان برگزار می‌شود.

در رقابت‌های قهرمانی فوتبال زیر ۲۰ سال مرکز آسیا، تیم‌های افغانستان، ایران، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند که در دو گروپ سه تیمی با هم به رقابت می‌کنند. تیم افغانستان در گروپ "A" این رقابت‌ها با تیم‌های ملی فوتبال زیر ۲۰ سال قرغیزستان و تاجیکستان هم‌گروه شده است.

از هر گروپ تیم‌های صدرنشین به فاینل صعود می‌کنند، تیم‌هایی که در جایگاه دوم جدول قرار بگیرند، برای کسب مقام سوم با هم رقابت خواهند کرد و تیم‌های سوم جدول، برای به دست آوردن مقام پنجم این رقابت‌ها تلاش خواهند کرد.

این مسابقات از تاریخ پانزدهم سرطان با اشتراک شش تیم به میزبانی شهر جلال‌آباد قرغیزستان آغاز شده است و الی ۲۲ سرطان ادامه خواهد داشت.

توصیه‌های سازمان جهانی صحت برای پیشگیری از تب دنگی در افغانستان

بیماری ویروسی خطرناک که توسط پشه‌های آلوده منتقل می‌شود، علائمی همچون تب بالا، سردرد شدید و درد مفاصل را به همراه دارد.
بیماری ویروسی خطرناک که توسط پشه‌های آلوده منتقل می‌شود، علائمی همچون تب بالا، سردرد شدید و درد مفاصل را به همراه دارد.

سازمان جهانی صحت به مردم در افغانستان توصیه کرده است که برای مبتلا نشدن به بیماری «تب دنگی» نکاتی را در نظر داشته باشند.

بخش افغانستان این سازمان امروز در بیانیه‌ای نوشت که مردم هر هفته تمام اشیای ذخیرۀ آب مانند بوتل‌ها را که زیاد استفاده شده‌اند، دور بیندازند و ظروف ذخیرۀ آب را به گونۀ منظم بشویند.

سازمان جهانی صحت از مردم خواسته است که وسایل ذخیرۀ آب را بپوشانند، دستگاه‌های آبی را که در فصل بهار استفاده نمی‌شود، بر عکس (سرچپه) قرار دهند و آب را در آن‌ها نگذارند.

همچنان توصیه شده است که حوض‌ها و تشناب‌ها به طور منظم پاک و آب گلدان‌ها عوض شود.

تب دنگی، یک بیماری ویروسی خطرناک، در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان است. این بیماری توسط پشه‌های آلوده به ویروس دنگی، عمدتاً گونه‌های «آئدس» منتقل می‌شود.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG