لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

طالبان کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار و جلوگیری از چیدن بتهٔ « ومان» را در غور آغاز کردند


تصویر آرشیف: کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار
تصویر آرشیف: کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار

گروهی از افراد طالبان به تازگی به تخریب مزارع کوکنار و جمع آوری بوته کوهی «ومان» در برخی از مناطق ولایت غور در مرکز افغانستان اقدام کرده اند.

ومان گیاهی است که گفته می شود از آن در تولید مواد مخدر نوع «مت آمفتامین» که به کریستال یا شیشه نیز معروف است، کار گرفته می شود.

محمد عوض یک دهقان محلی در قریه گرزتیزنی ولسوالی پسابند غور است که اخیراً مزارع کوکنارش توسط طالبان تخریب شده است.

این مرد ۳۷ ساله به رادیو آزادی می گوید که به دلیل فقر، خشکسالی، نبود محصول جایگزین و به گفته او عدم حمایت حکومت طالبان از دهقانان محلی مجبور شده بود که دست به کشت کوکنار بزند:

"من می دانستم که تریاک را طالبان منع کرده اند، خطر قبول کردم، تریاک کشت کردم بخاطر تامین نفقه فرزندانم بخاطریکه کار و بار نیست، تریاک قیمت خوب داشت مجبور شدم تریاک کشت کنم."

تصویر منسوب به ملاهبت الله رهبر گروه طالبان
تصویر منسوب به ملاهبت الله رهبر گروه طالبان

ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان در ماه حمل سال ۱۴۰۱ کشت و قاچاق مواد مخدر را ممنوع اعلام کرد.

اما دهقانان محلی در ولایت غور شکایت دارند که طالبان در بدل نابود کردن مزارع کوکنار، هیچ کشت جایگزینی به آنان معرفی نکرده اند.

برخی آنان حتی به دلیل فقر و گرسنگی به چیدن بوته کوهی ومان رو آورده اند.

اما طالبان چیدن این بته را هم منع کرده اند.

طالبان محلی تایید می کنند که هزاران جریب زمین را تخریب کرده اند.

عبدالرحمن بدری، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در غور به رادیو آزادی گفت که از آغاز سال جاری تاکنون دو هزار و ۲۵۸ جریب زمینی که کوکنار در آن کشت شده بود، تخریب و بیش از ۱۵۱ هزار تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

به گفته آقای بدری، در پیوند به این قضایا ۳۰ نفر به شمول دهقانان محلی بازداشت شده اند.

برخی از اقدام طالبان مبنی بر نابودی کشتزارهای کوکنار حمایت می کنند به علت آنکه به اساس گزارش ها میلیون ها تن در افغانستان از مواد مخدر استفاده می کنند و اعتیاد مشکل اجتماعی بزرگی خوانده می شود.

اما برخی از فعالان مدنی در غور می گویند که جلوگیری از کشت کوکنار بدون ارائه کشت بدیل و حمایت از دهقانان آنان را فقیرتر خواهد کرد.

عبدالله یک تن از فعالان مدنی غور به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

"ریاست زراعت باید از کشت مردم حمایت کند، بدیل کشت کوکنار مانند آنغوزه، زیره و زعفران را که عاید خوب داشته باشند برای مردم مهیا کند."

طالبان از چندی به این طرف کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت آغاز کرده اند
طالبان از چندی به این طرف کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت آغاز کرده اند

خواستیم که دیدگاه غلام محمد کاظم رئیس زراعت طالبان در غور را برای حل مشکلات دهقانان داشته باشیم، اما تا تهیه این گزارش به پرسش های ما پاسخ ارایه نکرد.

ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان در پیامی که به مناسبت عید قربان به رسانه ها فرستاده شده بود گفته بود که کشت مواد مخدر در افغانستان به صفر نزدیک شده است.

اما دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (یو ان او دی سی) در گزارش تازۀ خود که در ماه سرطان سال روان نشر شد، استعمال مواد مخدر را بزرگترین تهدید در افغانستان خوانده است.

این اداره گفته است که در سال ۲۰۲۲ هشتاد درصد تریاک جهان در افغانستان تولید شده و در کنار آن این کشور به بزرگترین تولید کنندۀ "شیشه" در منطقه مبدل شده بود.

حال دیده شود که گزارش های جدیدتر این نهاد در مورد وضعیت مواد مخدر در افغانستان نشاندهنده چه چیزی خواهد بود؟

XS
SM
MD
LG