لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

ایالات متحده و طالبان برای نخستین بار در رابطه به مسایل مربوط به مواد مخدر صحبت میکنند


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

با پایان حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، امریکا کمکهای مستقیم با بخش مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادان در افغانستان را متوقف کرد، اما اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده امریکا یا (INL) با برخی از بخشها، به شمول سروی کشت کوکنار در افغانستان با سازمان ملل متحد همکاری میکند.

حال با گذشت دو سال از توقف کار مستقیم در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، ایالات متحده امریکا صحبت ها با حکومت طالبان را در رابطه به چگونگی تولید و قاچاق مواد مخدر را از سر میگیرد.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده که هیات امریکایی در جلسات جاری شان با مقامهای طالبان در قطر، در این دو مورد مشخص بحث خواهند کرد، اما جزیات بیشتری از آن ارایه نکرده است.

اسدالله ندیم، کارشناس مسایل امنیتی
اسدالله ندیم، کارشناس مسایل امنیتی

اسدالله ندیم، کارشناس مسایل امنیتی به این باور است که با توجه به بزرگی مشکل مواد مخدر، در نبود حضور فزیکی امریکا در افغانستان و با کمک به طالبان این مشکل حل شده نمیتواند:

"با وصف این که دولت امریکا تا حال حکومت طالبان را به رسمیت نمیشناسد، اما با حکومت طالبان در ارتباط است و تماسهای مکرر دارند و ممکن بعضی مسایل بین شان هماهنگ ساخته شود، اما مواد مخدر یک مسئله مغلق و پیچیده است، حتی اگر تصمیم هم بگیرند، نمیتوانند با یک مذاکره آن را حل کنند."

قرار است به زودی نماینده گان حکومت طالبان و فرستاده های امریکا در دوحه با هم دیدار کنند

ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از هشت میلیارد دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادان در افغانستان به مصرف رساند.

هرچند با به قدرت رسیدن دوباره طالبان کمکهای مستقیم امریکا در این بخش متوقف شد، اما هنوز نیز ایالات متحده بخشی از هزینه سروی مواد مخدر از سوی سازمان ملل متحد را می پردازد و از طریق اداره های این سازمان شماری از مراکز ترک اعتیاد را تمویل میکند.

طالبان میگویند که کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت افغانستان راه اندازی کرده اند
طالبان میگویند که کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت افغانستان راه اندازی کرده اند


حکومت طالبان در هفته های اخیر با استناد به گزارش یک نهاد بریتانیایی در مورد کشت کوکنار در ولایت هلمند، ادعا میکند که توانسته اند کشت کوکنار را در تمام افغانستان به صفر کاهش دهد.

سید نجیب الله احمدی، رئیس پیشین سروی مواد مخدر در وزارت داخله میگوید، هرچند کشت کوکنار کاهش یافته، اما ذخایر بزرگ تریاک در افغانستان ساخته شده و تولید مواد مخدر کیمیاوی به مراتب افزایش یافته است:

" متاسفانه استخبارات منطقه سود فوقالعاده را از مواد مخدر افغانستان از آن خود میسازد. بخش (INL) امریکا و هم بخش مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد وضعیت مواد مخدر را زیر کنترول و نظارت خود دارند، لاکن تنها در بخش کشت کوکنار کاهش وجود دارد، اما سایر ابعاد مواد مخدر بیشتر از پیش در حال رشد است."

ادعای حکومت طالبان در رابطه به صفر شدن کشت کوکنار در افغانستان در حال است که با توجه به گزارشهای را که وزارت داخله طالبان نشر میکند، در سال جاری در ولایت های نیز کوکنار کشت شده که در هفت سال اخیر شاهد کشت کوکنار نبوده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG