لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

افغانستان در سلسله تغییرات اقلیمی جهان٬ در درجهٔ چهارم قرار دارد


تاثیرات ناشی از سیلاب های اخیر در شرق افغانستان
تاثیرات ناشی از سیلاب های اخیر در شرق افغانستان

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که در فهرست کشورهایی که در معرض تهدید تغییرات آب و هوا قرار دارند، افغانستان در رتبۀ چهارم جا گرفته است.

در این گزارش که سه‌شنبه منتشر شده، آمده است که افغانستان یکی از ده کشوری است که به دلیل تغییرات اقلیمی دچار خشکسالی، توفان، برف کوچ و زلزله شده است.

بر اساس این گزارش، ۶۰ درصد مردم افغانستان نیازهای روزانۀ خود را از طریق زراعت تأمین می‌کنند، اما به گفتۀ او، بارندگی‌ها و برف‌های ناشی از تغییرات اقلیمی سبب تشدید ناامنی غذایی می‌شود و سوءتغذیه و بیماری‌ها را در این کشور افزایش می‌دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که در کنار تهدیدات تغییرات اقلیمی، افغانستان اکنون کشوری است که با یک بحران انسانی بزرگ در جهان مواجه است و در حال حاضر ۲۹.۲ میلیون نفر در این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه، ۳ میلیون نفر با قحطی و ۳.۲ میلیون کودک دچار سوءتغذیه هستند.

سیلاب ها در میدان وردک
سیلاب ها در میدان وردک

اوچا این گزارش را در زمانی منتشر می‌کند که بیست و هشتمین کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی در پایان نوامبر آینده برگزار می‌شود، اما با وجود اینکه افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی است، در بیست و هفتمین دور این کنفرانس نماینده نداشت، زیرا نظام حاکم طالبان در افغانستان توسط جهان به رسمیت شناخته نشده است.

این در حالیست که در دو هفتۀ اخیر بر اثر سیلاب در بسیاری از ولایات افغانستان تلفات مالی و جانی زیادی به مردم وارد شده است.

قدرت الله، باشندۀ ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک که قریه‌اش از سیلاب‌های اخیر به شدت متضرر شده است، می‌گوید که قریه‌اش در سال گذشته نیز گواه سیلاب بود، اما سیلاب امسال خسارات زیادی وارد کرده است:

"پارسال در قریۀ ما سیل آمد، اما آنقدر زیاد نبود، قریۀ ما ۳۶ خانه دارد، امسال برای یک نفر هم زمین زراعتی سالم نمانده است، گندم، کچالو و لوبیا همه از بین رفت، سیب‌های ما نابود شد. چشمه و آب چاه‌ها را خراب کرده است."

در بسیاری از مناطق افغانستان سیلاب ها خسارات فراوانی به مردم وارد کرده و آنان به کمک های فوری نیاز دارند
در بسیاری از مناطق افغانستان سیلاب ها خسارات فراوانی به مردم وارد کرده و آنان به کمک های فوری نیاز دارند

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان چند روز پیش در نشستی گفت که در یک سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر در اثر حوادث طبیعی جان باختند و بیش از ۷۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

مقام‌های این وزارت در نشست "پاسخگویی دولت به ملت" گفتند که حدود ۱۰۰ هزار خانواده در اثر حوادث طبیعی در افغانستان بیجا شده اند.

حکومت طالبان می‌گوید که به قربانیان رویدادهای طبیعی کمک کرده، اما برخی متضرران بارها به رادیو آزادی گفته اند که هیچ کمکی دریافت نکرده اند.

XS
SM
MD
LG