لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

بیماری زردی؛ قاتل خموش که یک میلیون نفر در افغانستان به آن مبتلا اند


بیمار داخل بستر در شفاخانه ولایت خوست
بیمار داخل بستر در شفاخانه ولایت خوست

وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان می‌گوید که یک میلیون تن در افغانستان به زردی سیاه و سفید مبتلا اند و این بیماری در حال افزایش است.

حبیب‌الله آخندزاده حامد٬ معین عرضهٔ خدمات صحی وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان٬ روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری به مناسبت روز جهانی هپتایت یا زردی گفت که در افغانستان حدود ۶۸۰ هزار نفر به زردی سیاه نوع «بی» و ۳۲۰ هزار تن دیگر به زردی سفید نوع «سی» مبتلا شده اند.

او همچنان در مورد تعداد مبتلایان از سال ۲۰۱۷ تا ماه جون سال روان افزود: "از سال ۲۰۱۷ الی ماه جون ۲۰۲۳ میلادی ۴۴ هزار و ۶۴۷ تن به هپتایت بی مبتلا شده‌اند و ۲۱ و ۶۲۱ تن نیز به هپتایت سی مبتلا شده‌اند."

آقای آخندزاده علت افزایش زردی سیاه و سفید را مهاجرت، حوادث طبیعی، مشکلات اقتصادی و انتقال خون عنوان می‌کند.

پیش از با این برنامهٔ جهانی صحت یا (دبلیو‌اچ‌او) نیز در تویتی به مناسبت ۲۸ جولای روز جهانی هپتایت گفته که در حال حاضر نزدیک یک میلیون تن در افغانستان به زردی مبتلا اند.

هزاران تن از زنان و کودکان نیز به بیماری زردی در افغانستان مبتلا اند
هزاران تن از زنان و کودکان نیز به بیماری زردی در افغانستان مبتلا اند

زردی مرض ساری است که از یک نوع ویروس به وجود می‌آید و از طریق خون و آب از وجود یک انسان به بدن انسان دیگر سرایت می‌کند.

زردی در مجموع پنج نوع است که خطرناک‌ترین نوع آن زردی سیاه می‌باشد.

زرد شدن لب‌ها و اطراف آن، کم شدن اشتها، سرچرخی فرد مبتلا، پندیدگی ناحیه بطن و پاها، دلبدی، اسهالات، سوزش چشم و بی‌شیمه‌گی از علایم مبتلا شدن به زردی است.

با این حال داکتر فدا محمد پیکان معین پیشین وزارت صحت عامهٔ جمهوری مخلوع افغانستان می‌گوید، زردی سیاه قاتل خاموش است که در صورت عدم تشخیص باعث سرطان کبد شده و فرد را از بین می‌برد.

او به رادیو آزادی گفت:

"زردی سیاه و سفید بین مردم ما عام است که هرچند آن را هپتایت بی و سی می‌گویند، هپتایت سی هم می‌تواند سبب مزمن حتی سرطان‌های جگر شود، طرق انتقال آن از طریق خون ملوث، مستحضرات خون ملوث، از طریق وسایل ملوث به هپتایت سی، مثل وسایل طبی، وسایل سلمانی، خال‌کوبی از یک شخص به شخص دیگر انتقال می‌شود. یک مشکل است که هپتایت سی واکسین ندارد مثل هپتایت بی که این کمی خطرناک است، کسانی‌که هپتایت بی واکسین می‌شوند خطر دبل شدن مرض را کاهش می‌دهد."

به‌گفتهٔ داکتران بهترین راه جلوگیری از مصاب شدن به بیماری زردی سیاه گرفتن واکسین است که باید همه به طور منظم سه بار واکسین شوند و تمام دوره‌های آن شش ماه را در بر می‌گیرد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، در حال حاضر۳۵۴ میلیون نفر در سراسر جهان به هپتایت مبتلا هستند و سالانه حدود یک میلیون نفر بر اثر این بیماری جان می‌دهند.

XS
SM
MD
LG