لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

کار بازسازی شاهراه سالنگ آغاز میشود٬ اما برای مسافرین و موتر ها چی تدابیری اتخاذ شده است؟


جریان بازسازی در داخل تونل سالنگ
جریان بازسازی در داخل تونل سالنگ

وزارت فواید عامه حکومت طالبان، شاهراه سالنگ را به خاطر بازسازی تونل و جاده های این شاهراه، از روز شنبه ( ۱۴ اسد) به روی رفت و آمد مسافران می بندد.

رسانه ها در داخل افغانستان گزارش می دهند که تنها برای موتر های بزرگ باربری در جریان شب اجازه عبور از شاهراه سالنگ داده می شود، اما بر اساس نوبت، یعنی یک شب، موتر ها از سالنگ جنوبی به سوی سالنگ شمالی اجازه عبور دارند و شب بعدی بر عکس این مسیر.

بر اساس گزارش ها، وزارت فواید عامه حکومت طالبان گفته که برای رفت و آمد مسافران راه کوتل شیبر و دره غوربند در نظر گرفته شده. اما این مسیر، مانند شاهراه سالنگ، قیرریزی شده و معیاری نیست.

شبیر باشنده ولایت پروان در پیامی به رادیو آزادی گفت که باید یک زمان معین برای رفت و آمد مسافران هم از شاهراه سالنگ مشخص شود:

" در راه {کوتل شیبر} ما رفته نمی توانیم به خاطری که جاده خراب است، مسیر راه دور است و برای مسافران خسته کننده تمام می شود. برای ما یک وقت را مشخص کنند. یا از طرف شب یا هم از طرف روز تا مسافران رفت و آمد کرده بتوانند."

تصویر آرشیف: جمعآوری زباله ها و غیره اشیای موجود در تونل سالنگ
تصویر آرشیف: جمعآوری زباله ها و غیره اشیای موجود در تونل سالنگ

شیر محمد باشنده دیگر پروان می گوید که شاهراه باید به صورت اساسی اما در فرصت زود بازسازی شود تا برای مسافران مشکلی به میان نیاید:

" خواهشمند استیم که راه ما به زودی تکمیل هم شود و دوم برای ما وقتی را برای ما مشخص کنند که اگر شب باشد یا روز، در این مسیر رفته شود."

هفته گذشته، وزارت فواید عامه حکومت طالبان گفته بود که در جریان شب، برای عبور یک طرفه از شاهراه سالنگ به همه وسایط اجازه داده خواهد شد. اما اکنون دستور تغییر کرده است.

محمد اشرف حق شناس مسئول رسانه های وزارت فواید عامه حکومت طالبان، چهارشنبه گذشته پیامی را در شبکه های اجتماعی همگانی ساخته بود.

" شاهراه سالنگ روز شنبه تاریخ ۱۸ ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۵ هجری قمری، به روی ترافیک مسدود می شود. اما از طرف شب برای تردد انواع وسایط، این شاهراه باز است که یک شب از شمال به جنوب و شب دیگر از جنوب به شمال اجازه حرکت داده می شود."

گزارش ها به نقل از اداره حفظ و مراقبت سالنگ ها می رسانند که این شاهراه شاید تا سه ماه به روی ترافیک بسته بماند.

صد ها موتر روزانه از شاهراه سالنگ که ۹ ولایت شمالی و شمالشرقی افغانستان را به کابل و ولایت های شرقی و جنوبی ارتباط می دهد، رفت و آمد می کنند.

در حکومت های گذشته هم تونل سالنگ و بخش های از شاهراه در جریان تابستان بازسازی شده اما در نتیجه سرمای شدید، یخ بندی و برفکوچ ها، بخش های از آن تخریب شده است.

برفکوچ ها در فصل زمستان تهدید جدی به مسافرین در مسیر شاهراه سالنگ به شمار می رود
برفکوچ ها در فصل زمستان تهدید جدی به مسافرین در مسیر شاهراه سالنگ به شمار می رود

شکایت های هم از بی کیفیت بودن موادی که در بازسازی شاهراه و تونل مصرف می شد، وجود داشته است.

تونل سالنگ میان سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۴ در عرض شش سال ساخته شد، اما در نتیجه جنگ های داخلی و سپس نبرد های دهه نود میلادی شدیداً آسیب دید.

ادامه کار سه ماهه در شاهراه سالنگ به این معناست که رفت و آمد در این شاهراه از ماه عقرب که همزمان با آغاز زمستان در این مسیر است، دو باره از سر گرفته خواهد شد.

در جریان زمستان، شاهراه سالنگ هر از گاهی از مردم قربانی گرفته که مرگبار ترین آن بر می گردد به فبروری سال ۲۰۱۰ میلادی. در آن هنگام در نتیجه برفکوچ های سنگین بیش از ۱۰۰ تن جان باختند.

در دسمبر سال گذشته نیز در نتیجه انفجار تانکر نفت در داخل تونل سالنگ، ۳۱ تن جان باختند و ۳۷ تن دیگر زخم برداشتند.

آگاهان مسایل اقتصادی، بر بازسازی اساسی شاهراه و تونل سالنگ تاکید می کنند و می گویند که این شاهراه اهمیت کلیدی برای افغانستان و منطقه دارد زیرا می تواند در تجارت، واردات و صادرات کشور های منطقه، نقش خیلی مهمی را ایفا کند.

XS
SM
MD
LG