لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

یک شرکت چینی: قرار داد استخراج معادن لیتیم را بدهید٬ تونل جدید در سالنگ اعمار می‌کنیم


منطقه کوهستانی و شاهراه سالنگ در ولایت پروان که ولایات شمال افغانستان را با جنوب این کشور وصل کرده است
منطقه کوهستانی و شاهراه سالنگ در ولایت پروان که ولایات شمال افغانستان را با جنوب این کشور وصل کرده است

یک شرکت چینی به نام گوو-چین پیشنهاد داده، در صورتیکه امضای قرارداد استخراج معادن لیتیم افغانستان با آنها امضأ شود، در ظرف هفت ماه تونل سالنگ را ترمیم و در این مسیر یک تونل دیگر را اعمار می کنند.

در اعلامیه وزارت معادن و پترولیم طالبان،آمده که نماینده این شرکت چینی تاکید می کند که پروسس استخراج معادن لیتیم " صد درصد در افغانستان" انجام می شود و برای پروسس آن یک بند برق نیز اعمار می کند.

این شرکت همچنان ساخت سرک میان نورستان و کنر تا لغمان را هم تعهد کرده است.

چطور شد که این شرکت چینی به لیتیم افغانستان علاقمند گردید؟

زابلوال کاکر که مصروف تحصیلات عالی در رشته معادن در جمهوری چک است، می گوید که روز به روز استفاده از لیتیم در موارد مختلف از جمله بتری موتر های برقی در جهان، افزایش می یابد:

زابلوال کاکر: لیتیم در حال حاضر کاربرد زیادی دارد و از آن بیشتر در تولید بطری موتر های برقی استفاده می شود

«گفته می شود که در اروپا تا سال ۲۰۳۰ دیگر موتر های نفتی تولید نمی شود، فقط موتر ها بتری دار برقی تولید می گردد. بنابر این نیاز به لیتیم روز به روز بیشتر می شود .»

چینی ها با حکومت طالبان روابط نزدیک دارند و شرکت های چینی در زمینه استخراج معادن نیز از قبل ابراز آماده گی کرده اند
چینی ها با حکومت طالبان روابط نزدیک دارند و شرکت های چینی در زمینه استخراج معادن نیز از قبل ابراز آماده گی کرده اند

یک نماینده شرکت گوو-چین هفته پیش به کابل سفر کرد و روز پنجشنبه با شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان در کابل دیدار نمود.

بر اساس معلومات وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان، با آغاز استخراج معادن لیتیم، برای یکصدو بیست هزار نفر به طور مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

شرکت چینی گوو-چین در حالی به استخراج معادن لیتیم علاقه نشان داده که ریاست عمومی استخبارات حکومت طالبان به اتهام قاچاق ۱۰۰۰ تن سنگ لیتیم در ۲۲ جنوری سال جاری در ننگرهار٬ پنج تن به شمول دو چینی را بازداشت کرد.


بر اساس اظهارات مقامات محلی طالبان، این دو چینی و سه شریک افغان وابسته به آنها می خواستند که سنگ های لیتیم را از طریق پاکستان به چین انتقال دهند.

XS
SM
MD
LG