لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

کاهش کمک ها به افغانستان؛ سازمان ملل: عملیات کمک رسانی با کمبود بودجه مواجه است


تعدادی از زنان فقیر در کابل که برای دریافت کمک های غذایی به دفتر برنامه جهانی غذا تجمع کرده اند
تعدادی از زنان فقیر در کابل که برای دریافت کمک های غذایی به دفتر برنامه جهانی غذا تجمع کرده اند

درحالی که همه روزه بی‌کاری و فقر در افغانستان رو به افزایش است، دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید، عملیات‌ کمک‌رسانی‌ نهاد های سازمان ملل با کمبود بودجه مواجه است.

اوچا با ابراز نگرانی گفته‌ است، درحالی افغانستان در آستانهٔ فصل زمستان قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که وضیعت به علت بارش برف در مناطق سردسیر بدتر ‌شود، کاهش بودجه سبب خواهد شد که مواد غذایی و دارو به مناطق دوردست در زمان مناسب نرسد.

در اعلامیه‌ٔ اوچا آمده است که نیازهای بشری افغان‌ها مانند گذشته جدی است و در سال جاری میلادی تنها یک‌چهارم بودجهٔ‌ مورد نیاز دفاتر امدادرسان سازمان ملل متحد در افغانستان تأمین شده است.

این نهاد پیش از این گفته بود، در بخش کمک رسانی به ۲۱ میلیون نفر در افغانستان به ۳،۲ میلیارد دالر نیاز دارند، اما در اعلامیه‌اش آمده است که تا به حال تنها ۷۴۴ میلیون دالر از پول تقاضا شده را دریافت کرده‌اند.

در اعلامیه همچنان آمده است، کاهش بودجه سبب شده است که برخی از برنامه‌هایشان را متوقف کنند.

تصویر آرشیف: روند توزیع کمک های سازمان ملل در ولایت ارزگان
تصویر آرشیف: روند توزیع کمک های سازمان ملل در ولایت ارزگان

به اساس این اعلامیه، کاهش بودجه باعث بسته شدن ۲۶۲ مرکز صحی در افغانستان شده و سطح کمک‌های شان از ۱۱ میلیون افراد نیازمند به ۵ میلیون تن کاهش یافته است.

در اعلامیهٔ اوچه آمده است که خشک‌سالی‌های پی‌هم سه سال اخیر، فقر و درگیری‌ها نیاز مردم به کمک‌ها بشردوستانه را بیشتر کرده که با سیلاب‌های اخیر نیازهای بشردوستانه دو برابر افزایش یافته است.

در همین حال تعداد زیادی از افغان‌های می‌گویند، با فقر شدید و بی‌کاری روبه‌رو هستند.

محمد آصف و حسین، دو باشندهٔ کابل در این مورد به رادیو آزادی گفتند:

"مشکلات اقتصادی زیاد داریم، کار نیست، هر روز این‌جا به چوک می‌آیم، در تلاش کار، اما کار نیست، در هفتۀ یک روز کار پیدا می‌شود و روزهای دیگر را بی‌کار سپری می‌کنیم."

"پیش از حاکمیت طالبان در افغانستان برای همه کار بود و هرکس یک لقمه نان پیدا کرده می‌توانست، اما زمانی که طالبان آمدند، بی‌کاری با آن افزایش یافت، تعداد گداها روی سرک افزایش یافت، مردم گرسنه ماندن و چوک از کارگران پر شد، اما کار نیست."

با حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان، بی‌کاری و فقر ییش از هر زمان دیگری در این کشور افزایش یافته است.

در جریان دو سال گذشته مردم در افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری به کمک های بشری نیازمند شده اند
در جریان دو سال گذشته مردم در افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری به کمک های بشری نیازمند شده اند

در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد کمبود مواد غذایی، شماری از کشورها از جمله بریتانیا، روسیه، قطر، پاکستان، سویزرلند و هند در مورد وضعیت بشری و کاهش مواد غذایی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

رینا گیلانی، هماهنگ کنندهٔ سازمان ملل متحد برای مبارزه و جلوگیری از قحطی گفت، در سطح جهان ۲۵۰ میلیون انسان در سال ۲۰۲۲ با فقر شدید روبه‌رو بوده‌اند.

او افزود، این آمار که طی چند سال گذشته بی‌پیشنه بوده‌است که در نتیجه ۳۷۶ هزار نفر در ۷ کشور به شمول افغانستان با قحطی روبه‌رو بوده ‌اند.

برعلاوهٔ این، به تاریخ ۲۱ ماه جولای گذشته٬ برنامهٔ انکشافی سازمان ملل متحد (یو‌ان‌دی‌پی) در یک گزارش گفت، از سال ۲۰۲۰ به این‎سو در عاید افغان‌ها ۳۰ درصد کاهش به میان آمده است که بر اساس آن در حال حاضر ۳۴ میلیون نفوس این کشور به ارائۀ کمک مواد غذایی نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG