لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

کاهش ۷۶ درصد کمک های بریتانیا به افغانستان؛ سارا چمپیون: زنان و کودکان آسیب می بینند


گروهی از زنان و کودکان فقیر در کابل
گروهی از زنان و کودکان فقیر در کابل

یک نماینده حزب کارگر و رئیس کمیته توسعه بین‌المللی مجلس نماینده‌گان بریتانیا هشدار می‌دهد که کاهش بودجه کمک‌های خارجی بریتانیا به شماری از کشورهای در حال بحران بشری مانند افغانستان، یمن و برخی کشور های افریقایی، خطرات مرگباری را برای زنان و کودکان به بار خواهد آورد.

در اعلامیه نشر شده به روز چهارشنبه در وب‌سایت پارلمان بریتانیا به نقل از سارا چمپیون آمده که کاهش ۷۶ درصدی بودجه برای افغانستان را باور نکردنی خوانده است.

او گفته که شواهد در چند سال گذشته نشان داده که کاهش بودجه کمک‌های خارجی بریتانیا باعث تلفات انسانی خواهد شد.

در ادامه بانو چمپیون گفته که شمار انبوهی از مردم که در فقر زندگی می‌کنند، از گرسنگی رنج می‌برند و زنان، دختران، افراد ناتوان که دیگر تحت حمایت هزینه‌های کمک‌های مستقیم بریتانیا نخواهند بود با عواقبی این کاهش مواجه خواهند شد.

رئیس کمیته توسعه بین‌المللی مجلس نماینده گان بریتانیا همچنان گفته که کاهش کمک‌های خارجی کشورش سبب خواهد شد تا حمایت حیاتی برای مقابله با سوء تغذیه ارائه نشود و صدها هزار زن در کشورهای نامبرده با سقط جنین روبه‌رو شده و هزاران زن دیگر در دوره حاملگی و زایمان جان‌شان را از دست بدهند.

تعداد زیادی از کودکان به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها مجبور شده اند که روزانه روی جاده های شهر های افغانستان کار های شاقه انجام بدهند
تعداد زیادی از کودکان به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها مجبور شده اند که روزانه روی جاده های شهر های افغانستان کار های شاقه انجام بدهند

این واکنش در پاسخ به گزارش وزارت خارجه در مورد کاهش قابل توجه بودجه کمک‌های خارجی بریتانیا برای سال ۲۰۲۳/۲۰۲۴ و چگونگی ارزیابی وزارت توسعه که در این مورد نشر شده، نشان داده شده است.

اما وزارت خارجه بریتانیا گفته که در کوتاه‌مدت برای دستیابی به هدف پس‌انداز مورد نظر، این بودجه کاهش میابد، اما در سال آینده تقریباً دو برابر خواهد شد.

در این حال شماری از زنان افغان می‌گویند که در حال حاضر با مشکلات زیاد اقتصادی روبه‌رو اند.

یک بانو باشنده شهر کابل که نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی چنین گفت:

"سه طفل خرد دارم، من در خانه اگر یکبار کچالو را پخته کنم پوست‌های آن را در آب در یخچال می‌گذارم و برای دفعه بعد پوست آن را پخته می‌کنم، یعنی می‌گویم که چقدر مشکلات سرم آمده، در حالت رسیده ام که امروز پشت پنج هزار افغانی قرض تا و بالا می‌گشتم."

از سوی هم رودابه فروتن یکی از فعالان حقوق بشر کاهش کمک‌های بریتانیا در شرایط فعلی افغانستان را فاجعه‌بار می‌خواند. او می‌گوید:

"در بعضی از ولایات داریم که حتی مردم دسترسی به کلینیک و داکتر ندارند و باید زنان خود را بخاطر زایمان به شهر ها ببرند که برخی آن‌ها بخاطر صعب‌العبور بودن راه‌ها در راه زایمان می‌کنند و یا از بین می‌روند، حالا فکر کنید کمک‌ها در این بخش کاهش بیابد و یا قطع شود چه فاجعه انسانی در افغانستان رخ خواهد داد."

در نتیجه خشکسالی ها و بیکاری مناطق زیادی از افغانستان با خطر قحطی و کوچ های اجباری رو به روست و باشنده گان آن به کمک های فوری بشری نیاز دارند
در نتیجه خشکسالی ها و بیکاری مناطق زیادی از افغانستان با خطر قحطی و کوچ های اجباری رو به روست و باشنده گان آن به کمک های فوری بشری نیاز دارند

از کاهش ۷۶ درصدی کمک‌های بریتانیا به افغانستان در حالی سخن زده می‌شود که به تازه گی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) گفته که برای عملی کردن پلان رساندن کمک‌های بشری در ماه‌های باقی ماندۀ سال ۲۰۲۳ میلادی با کمبود بودجه روبه‌رو است.

همچنان همزمان کارل اسکاو، معاون مدیر اجرایی برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) گفته که برنامه جهانی غذا مجبور شده کمک‌ها به مردم افغانستان را از ۷۵ درصد به ۵۰ درصد کاهش دهد.

این درحالی‌ست که براساس آخرین آمار صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در ماه می به ۲۹،۲ میلیون تن افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG