لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

بحران بشری و کمبود مواد غذایی در افغانستان؛ شورای امنیت سازمان ملل ابراز نگرانی کرد


تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان

نماینده‌های بریتانیا، روسیه، قطر، پاکستان، سویس، هند و شماری از کشورهای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک نشست این شورا در مورد وضعیت بشری و کمبود مواد غذایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

رینا گیلانی، هماهنگ کننده پیش‌گیری و مقابله با قحطی سازمان ملل متحد در این نشست گفت که در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با گرسنگی شدید مواجه بودند.

به گفته او این رقم در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده و در این مدت حدود ۳۷۶ هزار نفر در هفت کشور به شمول افغانستان با شرایط شبیه قحطی مواجه بوده اند. او افزود:

"درگیری‌ها و ناامنی هنوز عوامل اصلی گرسنگی و قحطی اند، هر یک از هفت کشوری که مردم آن در سال ۲۰۲۲ با شرایط قحطی مانند، مواجه بودند تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه یا خشونت‌های شدید قرار گرفته اند. پنج کشور از این میان، افغانستان، هائیتی، سومالیا، سودان جنوبی و یمن، به‌طور مرتب در دستور کار شورای امنیت قرار دارند."

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در حال حاضر ایالات متحده امریکا ریاست دوره‌یی آن را به عهده دارد روز پنجشنبه به ریاست انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا، برگزار شد.

هفت عضو این شورا به طور خاص از افغانستان نام بردند و بسیاری از آنان بر کمک به مردم این کشور تأکید کردند.

نماینده پاکستان در این نشست گفت اسلام‌آباد به کمک‌های خود به خاطر افغان‌ها ادامه خواهد داد.

نماینده هند از اهدای ۵۰ هزار تن گندم به افغانستان یاد کرد.

با این حال، ادریان دومینیک هاوری نماینده سویس در شورای امنیت سازمان ملل گفت بحران جهانی غذا در افغانستان و برخی کشورهای دیگر بدتر خواهد شد.

آقای هاوری گفت:

"جنگ باعث گرسنگی و گرسنگی باعث جنگ می‌شود، بحران جهانی غذا بی‌سابقه است و کشورها و مناطق را بی‌ثبات می‌کند. این بحران در سومالیا، سودان، سودان جنوبی، ساحل آج، افغانستان، یمن و سوریه بدتر می‌شود."

در عین حال، برخی از افغان‌ها می‌گویند که فقر شدید و بی‌کاری مشکلات جدی را برای آنان ایجاد کرده است.

یکی از باشنده‌گان کابل که نخواست نام‌اش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

"من در دولت جمهوری قبلی شغل خوبی داشتم، حالا بی‌کار هستم، کسی را ندارم که در خانه کار کند، دولت [طالبان] نمی‌گذارد من کار کنم، من کسی را ندارم که برای زنده‌گی ام نفقه بیاورد، مصارف خانه را به عهده دارم این مسئله برایم مشکلات روحی را خلق کرده و مرا به افسرده‌گی دچار ساخته است."

تصویر آرشیف: جریان توزیع کمک های غذایی در ولایت ارزگان٬ مردم میگویند که در بسیاری از مناطق به این کمک ها دسترسی ندارند
تصویر آرشیف: جریان توزیع کمک های غذایی در ولایت ارزگان٬ مردم میگویند که در بسیاری از مناطق به این کمک ها دسترسی ندارند

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱، فقر و بی‌کاری بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

به تاریخ ۲۱ ماه جاری، برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) در گزارشی اعلام کرد که از سال ۲۰۲۰ تا کنون، درآمد افغان‌ها ۳۰ درصد کاهش یافته که به دلیل آن در حال حاضر ۳۴ میلیون باشنده این کشور در فقر به سر می‌برند.

به همین ترتیب، بر اساس آخرین آمار صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در ماه می به ۲۹،۲ میلیون تن افزایش یافته و به‌گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد شش میلیون تن در افغانستان در یک قدمی قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG