لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

نشریه انترسپت: تلاش ها به هدف بیرون کشیدن قضات و څارنوالان زن از افغانستان جریان دارد


ثنا اکبر یکی از وکلای مدافع در نظام جمهوری پیشین افغانستان
ثنا اکبر یکی از وکلای مدافع در نظام جمهوری پیشین افغانستان

نشریه انترسپت

  • نشریه انترسپت چاپ ایالات متحده در مورد ضعیت وکلا و څارنوالان افغان که تحت تهدید و تعقیب طالبان قرار دارند٬ مقاله یی را به نشر رسانده است.

در این مقاله ادعا شده است که از زمان تسلط طالبان به قدرت در افغانستان٬ حداقل ۲۹ تن از څارنوالان افغان کشته شده اند.

به نوشته این نشریه٬ طالبان از سالهای طولانی به این طرف در تعقیب څارنوالان بوده اند.

این نشریه در حالی از تعقیب و کشته شدن څارنوالان افغان به وسیله طالبان خبر داده است که ملا هبت الله رهبری گروه طالبان فرمان عفو عمومی را نیز اعلان کرده است.

بر اساس گزارش ها٬ در حال حاضر وکلای امریکایی یکجا با هم تصمیم گرفته اند تا آنعده از وکلا و څارنوال افغان را که زنده گی شان با خطر مواجه است٬ از افغانستان بیرون کنند.

نشریه انترسپت در ادامه نوشته است که با بیرون شدن امریکا و قوای بین المللی از افغانستان٬ این عده از افغانهای آسیب پذیر٬ تنها گذاشته شده اند.

نشریه به نقل از فرید حمیدی٬ لوی څارنوال در نظام پیشین افغانستان نوشته است که طالبان به دنبال آن عده از څارنوالی هستند که دوسیه های جرمی طالبان را ترتیب داده بودند.

لوی څارنوال پیشین افغانستان در همکاری با برخی از نهاد ها و وکلای امریکایی در تلاش است تا ۱۵۰۰ تن از څارنوال ها٬ و قضات را از افغانستان بیرون بکشد.

روزنامه نشنل

  • روزنامه نشنل چاپ امارت متحده عربی نیز در یک مقاله یی به تهدید های که متوجه قضات و څارنوالان زن در افغانستان است٬ توجه کرده .

روزنامه نشنل ادعا کرده است که ۳۸۰۰ تن از قضات و څارنوالان زن نیاز دارند تا به محل مصئون منتقل شوند.

این روزنامه در مورد نورا هاشمی٬ یکی از څارنوالانی نیز نوشته است که نزدیک به یک دهه در افغانستان به عنوان څارنوال کار کرده بود.

گفته شده است که نورا در جریان سالهای کار خود٬ قضایای مربوط به خشونت علیه زنان و کودکان را رسیده گی کرده بود.

اما به نوشته روزنامه نشنل٬ حالا نورا مجبور شده است تا از نام مستعار استفاده کند و در جای مخفی زنده گی کند.

روزنامه در ادامه گفته است که از ماه اگست سال ۲۰۲۱ که طالبان به قدرت دست یافته اند٬ نورا هاشمی و تعداد زیادی از قضات و څارنوال ها با تهدید های جدی از سوی طالبان٬ رو برو هستند.

XS
SM
MD
LG