لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

افزایش فقر در افغانستان؛ کمیته بین المللی نجات: ۳۰ میلیون افغان به کمک نیاز دارند


تعدادی از زنان و کودکان نیازمند در افغانستان
تعدادی از زنان و کودکان نیازمند در افغانستان

کمیته بین المللی نجات (آی آر سی) در گزارش تازه اش که به روز دوشنبه نشر شده، از افزایش سطح نیازمندی افغان ها در پی کاهش بودجه کمک‌های بشردوستانه هشدار داده است.

بر بنیاد گزارش این کمیته، ۳۰میلیون افغان به شدت نیازمند کمک اند.
آی آر سی کاهش کمک‌های بشردوستانه بعد از حاکمیت دوباره طالبان به افغانستان، تغییرات اقلیمی و عدم دسترسی به خدمات را از دلایل افزایش ۶۰ درصدی نیازمندی افغان ها عنوان کرده است.

به اساس این گزارش، امسال ۲۳ درصد بودجه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را دریافت کردند، در حالیکه سال گذشته این رقم به ۴۰درصد می‌رسید و کاهش بودجه امسال در ماه‌های جنوری تا اپریل سبب شده نسبت به سال گذشته دو میلیون تن کمتر کمک‌های بشردوستانه را دریافت کنند.

آی آر سی همچنان گفته که ۸۰ درصد افراد نیازمند در افغانستان زنان و دختران اند.

زنان و کودکان بخش وسیعی از نیازمندان در جامعه افغانی را تشکیل می دهند
زنان و کودکان بخش وسیعی از نیازمندان در جامعه افغانی را تشکیل می دهند

سلما بن عیسی، مدیر IRC در افغانستان در بیانیه‌ای گفته است، افرادی که قبلاً شغل داشتند و خودکفا بودند، اکنون به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند و بسیاری از خانواده‌ها دیگر توانایی تامین مواد غذایی خود را ندارند. او همچنان گفته که دو سال بعد اقتصاد افغانستان از سیستم‌های بین‌المللی قطع می‌شود و ۲۸.۸ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

در همین حال شماری از نیازمندان در افغانستان از مشکلات‌شان شکا یبت دارند.

صابره، باشنده ولایت غزنی می‌گوید، پس از حاکمیت دوباره طالبان بیکار و خانه نشین شده است.
وی گفت که در نظام جمهوری مخلوع افسر نظامی بوده و ۲۰هزار افغانی معاش داشته است.
بانو صابره در مورد شرایط کنونی‌اش به رادیو آزادی گفت:

"شرایط اقتصادی ما زیاد خراب است حتی نمی‌شود میوه و ترکاری بخریم، اشتوک است دلش هوس می‌کند، نمی‌توانم اگر خدای ناخواسته مریض شوند داکتر برده نمی‌شود همینطور می‌مانیم تا خود شان خوب شوند، شرایط همینطور خراب است وضعیت خراب است کرایه خانه ما بعضی وقت چند ماه می‌ماند سر ما، اگر جامعه جهانی کمک‌اش را کم کند یا قطع کند واقعا تلفات انسانی در افغانستان بسیار زیاد می شود".

نظیفه نیز استاد یکی از انستتیوت‌های خصوصی در کابل بوده که از سوی حکومت طالبان همانند صدها زن و دختر دیگر از کار منع شده است.

او و دیگر اعضای خانواده‌اش که به گفته او درآمد دیگری ندارند به رادیو آزادی گفت:

"وضعیت اقتصادی خیلی خرابی است چون در یک خانه ۱۱نفر زنده‌گی می‌کنیم بعد از همین نظام که بیکار شدم آنقدری که آدم توقع دارد در زندگی که اقتصادش مناسب باشد یعنی بدتر شد نه بهتر، شرایط خیلی ذیق است وظیفه پیدا نمی‌شود دیگه فعلا اقتصاد بسیار فیصدی‌اش کمتر شده می‌رود چون کمک نیست، وظیفه نیست".

آذرخش حافظی کارشناس مسایل اقتصادی
آذرخش حافظی کارشناس مسایل اقتصادی

آذرخش حافظی کارشناس مسایل اقتصادی، منشا چالش‌های اقتصادی مردم افغانستان را گره خوردن به تعاملات سیاسی عنوان می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت:

"مشکل اساسی در تعاملات سیاسی است اگر یکبار گره تعاملات سیاسی باز شود شما به یاد داشته باشید که افغانستان در ظرف پنج سال به یک کشور صنعتی، تولیدی و صادراتی تبدیل خواهد شد".

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان بسیاری از مردم به شمول زنان در گفتگو با رادیو آزادی بارها ادعا کردند که وظایف شان را از دست دادند و با چالش‌های جدی اقتصادی مواجه اند.

پیش از این برنامه جهانی غذا (دلیو اف پی) هشدار داده بود که با کمبود بودجه مواجه است و ماهانه تنها به ۵ میلیون تن تا اکتوبر کمک‌رسانی خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG