لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

انستیتوت صلح ایالات متحده: مشکلات اقتصادی و فقر در افغانستان افزایش می یابد


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

در آستانهٔ دوساله‌گی حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، انستیتیوت صلح ایالات متحدهٔ امریکا می‌گوید که اقتصاد افغانستان در وضعیت مبهمی قرار دارد و نیاز افغان‌ها به کمک‌های بشری در این وضعیت بیشتر شده است.

این انستیتیوت در یک گزارش تازه‌اش روز پنجشنبه زیر نام «با گذشت دو سال از حاکمیت طالبان، نوسانات جدید٬ اقتصاد افغانستان را تضعیف می‌کند» گفته که منع کشت کوکنار در افغانستان، کاهش کمک‌ها جهانی و اقدام‌های اخیر طالبان در برابر زنان سطح گرسنگی در این کشور را بیشتر از پیش افزایش خواهد داد.

در این گزارش پیش‌بینی شده که بنابر بحران اقتصادی و فقر ممکن روند مهاجرت افغان‌ها تسریع شود.

در گزارش آمده، طالبان در مدیریت اقتصاد افغانستان علی‌رغم برخی گام‌های نادرست، بهتر از حد انتظار عمل کرده و توانسته جلو فساد در اداره‌های دولتی را بگیرند.

اما در گزارش ادعا شده، طالبان برای بقا و تقویت حکومت‌شان کار می‌کنند نه برای رفاه افغان‌های عام، زیرا به‌گفتهٔ گزارش این گروه با زور به قدرت رسیده‌ است.

گزارش همچنان گفته، بر اساس ارزیابی‌های تازه وضعیت اقتصادی افغانستان در آیندهٔ با برخی از مشکلات دیگر رو‌به‌رو می‌شود و مانند ماه‌های نخست حاکمیت دوبارهٔ طالبان در سال ۲۰۲۱ وضعیت اقتصادی تا حدودی خراب خواهد شد.

در جریان دو سال حاکمیت طالبان در افغانستان میزان وابسته گی افغانها به کمک های بشری تا حد زیادی افزایش یافته است
در جریان دو سال حاکمیت طالبان در افغانستان میزان وابسته گی افغانها به کمک های بشری تا حد زیادی افزایش یافته است

در گزارش آمده، در حال حاضر افتصاد افغانستان بیشتر به این وابسته است که آیا کمک‌های جهانی به یکباره‌گی کاهش می‌یابد و یا با گذشت زمان سطح کمک‌ها کاهش خواهد یافت، ممنوعیت کشت کوکنار در سال دوم چقدر جدی عملی می‌شود و آیا طالبان محدودیت‌ها را بر زنان افزایش خواهند داد یا تغییر مثبتی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

بر اساس گزارش انستیتیوت صلح امریکا، هرچند اندازه گیری تولید ناخالص داخلی افغانستان دشوار است، اما تخمین زده می‌شود که پس از سقوط در سال ۲۰۲۱ تولید ناخالص داخلی افغانستان ۲۰ درصد کاهش یافته که فقر و محرومیت را در این کشور فقیر بیشتر از پیش کرده است.

در همین حال برخی از نیازمندان افغان از فقر شدید و بی‌کاری شان روایت می‌کنند.

یکی از باشندگان ولایت ننگرهار که نمی‌خواهد نام‌اش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"وضعیت اقتصادی بدتر شده، گاهی باید قرض بگیریم، کار و روزگار نیست، این شرایط همه را بسیار ناراحت کرده و مردم را دچار مشکلات روحی کرده است."

نوروز، باشنده کابل نیز با بی‌کاری دست و پنجه نرم می‌کند.

او به رادیو آزادی می‌گوید:

"هفته‌ای یک روز کار است و بیشتر نیست، فقط من نیستم که بگویم وضعیت من بد است، همه در همین وضعیت است، امنیت خوب است، اما بی‌کاری افزایش یافته است."

با حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان که نزدیک به دو سال از آن می‌گذرد، فقر و بی‌کاری در این کشور به گونهٔ بی‌پیشنهٔ افزایش یافته است.

بسیاری از خانواده ها در افغانستان توان تهیه غذای کافی برای فرزندان خود را ندارند
بسیاری از خانواده ها در افغانستان توان تهیه غذای کافی برای فرزندان خود را ندارند

روز پنجشنبه این هفته، برنامه غذایی جهان سازمان ملل متحد «دبلیو‌اف‌پی» در یک گزارش گفت که از هر ۱۰ خانواده در افغانستان ۹ خانواده غذای کافی ندارند و حدود ۲۰ میلیون نفر شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

پیش از این، روز چهارشنبه شورای مهاجران ناروی گفته بود که وضعیت سوء تغذیه در ۲۵ ولایت افغانستان به بیشتر از حالت اضطرار رسیده و در حال حاضر ۱۵،۲ میلیون افغان با سطح بلند عدم مصونیت غذایی مواجه هستند.

بسیاری از سازمان های بین‌المللی دیگر نیز از بحران اقتصادی در افغانستان گزارش داده و گفته اند که اگر به افغان‌ها کمک صورت نگیرد، فاجعه بشری در این کشور رخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG