لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

رهبران طالبان از عواقب ایجاد فاصله میان مردم و طالبان هشدار دادند


طالبان در کابل به مناسبت دومین سالگرد اقتدارخود بیرق ها و عکس ها را نصب کرده اند
طالبان در کابل به مناسبت دومین سالگرد اقتدارخود بیرق ها و عکس ها را نصب کرده اند

ظاهراً به نظر می‌رسد که برخی از مقام‌های حکومت طالبان متوجه فاصله بین افغان‌ها و حکومت کنونی‌شان شده‌اند و از همین‌روز همواره نسبت به عواقب بد این وضعیت هشدار می‌دهند.

شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان روز سه شنبه در مراسمی‌که به مناسبت دومین سال حاکمیت دوباره‌ طالبان بر افغانستان برگزار و از تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان پخش می‌شد، از افراد این گروه خواست که با ملت رفتار خوبی داشته باشند.

وی هشدار داد در صورت عدم توجه مسئولان به خواست‌های مردم٬ به سرنوشت مسئولان دولت قبل دچار خواهند شد:

"اگر به فکر عزت خود باشیم، اگر به فکر وزارت باشیم، اگر به فکر سربازان خود باشیم، اگر به فکر عکس‌های خود باشیم، وضعیت ما هم همین است. آن‌ها زیاد جمع کردند، بلند منزل ساختند، غصب کردند، اما افغانستان از شان باقی ماند."

شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان
شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان

ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان، سپردن تمام امور دولتی تنها به ملا ها، نقض گسترده حقوق بشر، فلج شدن اقتصاد، محدودیت بر فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی افغان‌ها و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا افغان‌ها از حکومت کنونی طالبان فاصله بگیرند و یا کشور را ترک کنند.

اما با این همه، عبدالسلام حنفی معاون اداری رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، خواهان بازگشت افغان‌ها به کشور شان است.

او نیز در این نشست شرکت داشت و گفت که آماده گفتگو با مخالفان‌شان اند:

"به وطن خود بیایید. این وطن از همه ما و شماست. با هم برادرانه یکجا زندگی کنیم، مال و جایداد و همه چیز تان از خودتان است، در برابر بعضی مسایل اگر اختلاف نظر دارید برادرگونه همرای ما مطرح کنید، مسئولین امارت اسلامی افغانستان استعداد این را دارند که انتقادات اصلاحی شما را بشنوند."

عبدالسلام حنفی معاون اداری رئیس‌الوزرای حکومت طالبان
عبدالسلام حنفی معاون اداری رئیس‌الوزرای حکومت طالبان

این مقام بلندپایه طالبان در شرایطی این درخواست را مطرح می‌کند که برخی از مقامات و سیاستمداران سابق که اخیراً به افغانستان سفر کرده اند، می‌گویند که به دلیل سیاست‌های نادرست حکومت کنونی طالبان، این کشور را دوباره ترک کرده اند.

از سوی دیگر مخالفان حکومت طالبان انتقاد می‌کنند که طالبان به مذاکرات باور ندارند و نمی‌خواهند برای نجات افغانستان از بحران کنونی گفتگوی بین‌الا‌افغانی و ملی را آغاز کنند.

انتقادهای که جامعه جهانی نیز از حکومت کنونی طالبان دارد. آن‌ها از طالبان می‌خواهند که با تشکیل حکومت همه‌شمول یک راه حل برای بحران کنونی پیدا کنند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

اما امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان که در این نشست حضور داشت گفت که جامعه جهانی به شمول ایالات متحده امریکا برای‌شان اطمینان داده که از هیچ گروه مسلح که مخالف نظام فعلی افغانستان باشد، حمایت نمی‌کنند.او می‌گوید:

"دیگر کسی نباید خود را به تکلیف کند، ملت افغانستان متحد است، حکومت قوی دارد و باید با آن تعامل شود. اختلافات در جای خودش، اما هیچ‌کس حق ندارد که مخالفت مسلحانه نماید و به هرج و مرج دامن بزند."

پانزدهم اگست که مصادف است با دومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت، حکومت طالبان رخصتی عمومی اعلام و در ولایات مختلف افغانستان از این روز بزرگ‌داشت کردند، اما تعداد محدودی از مقامات ارشد آن‌ها در نشستی‌که در کابل ترتیب داده بودند، اشتراک کردند.

حکومت کنونی طالبان در حالی ۱۵م اگست را به‌عنوان روز پیروزی جشن می‌گیرد که برخی دیگری از افغان‌ها این روز را روز سیاه در تاریخ افغانستان می‌خوانند، روزی‌که به‌گفته آن‌ها تمام ارزش‌ها و دستآوردهای‌شان را از آن‌ها گرفت.

XS
SM
MD
LG