لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

ماین ها و مهمات منفجر ناشده در افغانستان هنوز هم از میان کودکان قربانی میگیرند


یکی از اطفال که در نتیجه انفجار ماین پایش قطع شده است
یکی از اطفال که در نتیجه انفجار ماین پایش قطع شده است

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به ماین‌ها و مهمات جنگی منفجر ناشده است و بیشترین قربان این مهمات و ماین‌ها کودکان هستند.

یونیسف روز سه‌شنبه در صفحۀ (X) یا توییتر سابق خود نوشته است که حدود ۸۵ درصد تلفات ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در افغانستان را کودکان تشکیل می‌دهند.

زمان الدین باشنده ولایت بدخشان است. او می‌گوید که خواهر زاده‌اش را در نتیجۀ انفجار ماین بجا مانده جنگ‌ها از دست داد.

زمان‌الدین به رادیوآزادی گفت که چند ماه پیش در نزدیکی یک دکان در قریه‌شان زمانیکه دکاندار مصروف فروش آهن کهنه بود، انفجار رخ داد و خواهر زاده‌اش در آن انفجار اول زخمی شد و بعداً جان باخت:

"کسانیکه در آنجا بودند گفتن کسانیکه در آنجا این وسیله را می‌فروخت و با مشتری‌اش داد و گرفت داشت با همین بچه (خواهرزاده‌ام) نشسته بود و هنگامی که وسیله را به وی می‌داد انفجار صورت گرفت."

او می‌گوید که تا هنوز هم نمی‌دانند که شی منفجر شده چه نوع مهماتی بوده است؟

تعداد زیادی از کودکان در افغانستان در نتیجه انفجار ماین ها معلول شده اند
تعداد زیادی از کودکان در افغانستان در نتیجه انفجار ماین ها معلول شده اند

زمان‌الدین از موسسات ماین پاکی می‌خواهد که در قسمت پاکسازی سلاح‌های منفجر ناشده تلاش کنند.

در همین حال شهاب حکیمی، رئیس موسسۀ ماین پاکی ام دی سی در افغانستان تأیید می‌کند که پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان و کاهش کمک‌ها در بخش ماین پاکی در افغانستان، تلفات غیرنظامیان در حوادث مهمات منفجر ناشده افزایش یافته که بیشترین تلفات را کودکان داشته است. او به رادیوآزادی گفت:

"هر ماه تقریباً یکصد و بیست نفر تلفات داریم در تمام افغانستان کار ما ادامه دارد ولی به او اندازه که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بود نیست، در آن وقت تعداد کارمندان ما ۱۵ هزار نفر بود و همه می‌رفتند و تلفات هم بسیار پائین آمده بود، اما حالا که ما رسیده نمی‌توانیم و فقط همان جاهای که برایش پول پیدا می‌کنیم و بسیار مهم است آنجا‌ها را پاک می‌کنیم، امیدوار هستیم که دونرها توجه‌شان زیادتر شود تا تلفات پائین بیاید."

پیش از این نیز در ماه سرطان امسال کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) در گزارش خود گفته بود که ماین‌های منفجر ناشده تهدید دایمی و واقعی برای غیرنظامیان در افغانستان است که بیشتر کودکان در خطر این ماین‌ها و مهمات بجا مانده از جنگ‌ها قرار دارند.

تصویر آرشیف: برنامه آگاهی دهی به کودکان در مورد ماین ها و مهمات منفجر ناشده در کابل
تصویر آرشیف: برنامه آگاهی دهی به کودکان در مورد ماین ها و مهمات منفجر ناشده در کابل

این کمیته گفته بود که از ماه جنوری سال ۲۰۲۲ الی جون سال ۲۰۲۳ ، یک هزار و ۹۲ تن در اثر انفجار ماین و مهمات انفجار ناشده کشته و یا زخمی شدند که ۶۰ درصد آنان یعنی ۶۴۰ تن کودکان اند که در ۵۴۱ حادثه انفجار ماین و مهمات جنگی کشته و یا زخمی شدند.

در این گزارش آمده بود که پس از سقوط نظام جمهوری پیشین کاهش کمک‌های مالی سازمان‌های جهانی بر تلاش‌ها برای پاکسازی ماین‌ها و مهمات منفجرناشده تاثیر زیادی گذاشته و پس از آگست ۲۰۲۱ تلفات ناشی از ماین‌ها و مهمات افزایش یافته است.

افغانستان یکی از کشورهای است که غیرنظامیان در آن هر از گاهی در اثر انفجار مهمات به جا مانده از جنگ‌ها قربانی می‌شوند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) نیز در ماه اپریل امسال گفته بود که از سال ۱۹۸۹ به این سو، حدود ۵۷ هزار غیرنظامی در اثر انفجار ماین‌ها و سایر مهمات منفجر ناشده در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG