لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

تاکید به آموزش دختران در افغانستان؛ امریکا: دختران و زنان بیشتر به آموزش نیاز دارند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

سفارت امریکا برای افغانستان می گوید زنان افغان نسبت به هروقت دیگر اکنون به آموزش بیشتر نیاز دارند.

این سفارت که از قطر فعالیت می کند این سخن را درپیام خود در شبکه اجتماعی ایکس که قبلا تویترنامیده می شد٬ اواخر دوشنبه نشر کرد.

مقامات امریکا می گویند که به حمایت خود از همه افغان ها خصوصا زنان ادامه می دهند.

اعلامیه می افزاید که درحال حاضر حدود ششصد محصل افغان به کمک امریکا در پوهنتون های منطقه آموزش می بینند.

اعلامیه به محفل فراغت شماری از دختران افغان از یک پوهنتون دربیشکیک اشاره می کند که شماری از مقامات سفارت امریکا نیز در آن اشتراک کرده اند.

طالبان بعد از برگشت به قدرت مکاتب متوسطه ولیسه دختران را مسدود کردند و بعدأ دروازهٔ پوهنتون ها را نیز به روی زنان و دختران بسته اند.

طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را مسدود کردند و به زنان و دختران نیز اجازه نمی دهند به پوهنتون ها بروند
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را مسدود کردند و به زنان و دختران نیز اجازه نمی دهند به پوهنتون ها بروند

زیبا یکی از صد ها هزار دختر دانش آموز درکابل است که از ادامه آموزش محروم شده است. وی به رادیو آزادی گفت که دورماندن از تعلیم بسیار دشوار است :

" مدت دوسال دور بودن از مکتب و درس واقعا برای همه ما و تمام دختران افغان سخت می گذرد و کاملا ذهنیت و فکر و آرزوهای ما به نابودی است و ضربه روحی شدید به همه وارد شده واقعا این تاسف برانگیز است که نیمی از اتباع افغانستان بدون درس بدون تحصیل مانده و افغانستان کاملا رو به نابودی است."

هرچند کشورهای غربی به شمول امریکا و برخی کشورهای منطقه بخاطر بازگشایی مکاتب و پوهنتون ها به روی دختران و زنان فشار وارد می کنند ولی هیچ نشانه از انعطاف پذیری طالبان در این بخش دیده نمی شود.

تازه ترین مورد جلوگیری از رفتن دختران دانش آموز به دُبی است که دهها دختر اجازه نیافتند از میدان هوایی کابل به امارات متحده بروند.

XS
SM
MD
LG