لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

قصر سفید: نگرانی های خود را در مورد آموزش دختران با طالبان در میان گذاشته ایم


یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که در نتیجه محدودیت های وضع شده طالبان مسدود گردیده است
یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که در نتیجه محدودیت های وضع شده طالبان مسدود گردیده است

با آنکه حکومت طالبان برنامۀ روشنی برای از سرگیری تحصیل و آموزش بالاتر از صنف ششم دختران ندارد،قصر سفید می‌گوید که رئیس جمهور بایدن آشکارا نگرانی‌های خود را در بارۀ تحصیل دختران در افغانستان با طالبان در میان گذاشته است.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید روز گذشته در نشستی با خبرنگاران گفت که امریکا همچنان به موضع روشن در بارۀ تحصیل دختران در ارزیابی روابط‌اش با طالبان ادامه می‌دهد:

"رئیس جمهور همیشه در مورد اهمیت تحصیل دختران نه تنها در امریکا، بلکه در سراسر جهان موضع روشنی دارد تا آنها بتوانند آزادانه زندگی کنند، به مکتب بروند و یاد بگیرند. به همین دلیل ما نگرانی‌های جامعۀ خود مانند تحصیل دختران را با طالبان در میان گذاشته ایم. ما آن را کاملاً روشن کرده ایم. ما بر کمک به افغان‌ها بدون تقویت طالبان متمرکز هستیم."

کارین ژان پییرسخنگوی قصر سفید
کارین ژان پییرسخنگوی قصر سفید

سخنگوی قصر سفید همچنین گفت، این موضع امریکا برای یک یا چند سال نیست، بلکه برای همیشه است و تغییر نخواهد کرد.

جامعۀ جهانی به شمول ایالات متحدۀ امریکا و افغان‌ها بارها از طالبان خواسته اند تا مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز کنند، اما حکومت طالبان نه تنها به این خواست‌ها پاسخ مثبت نداده، بلکه اظهارات مختلفی در این باره داشته است و ظاهراً در این باره در بین‌شان اختلاف نظر وجود دارد.

چیزی که اخیراً عبدالسلام ضعیف، یکی از مقامات پیشین طالبان در گفتگو با بی‌بی‌سی به آن اشاره کرده و گفته است که "۹۵ درصد" طالبان با فرمان‌های رهبری خود در مورد محدودیت‌های تحصیل و کار زنان مخالف هستند. "

در همین حال برخی از دانش‌آموزان بالاتر از صنف ششم می‌گویند که از وضعیت ناگوار خود رنج می‌برند و نمی‌دانند که چرا طالبان مکاتب‌شان را بسته اند.

یکی از دانش آموزان صنف دهم می‌گوید:

"امارت اسلامی ما را منتظر ماند که امروز یا فردا برای شما طرح تهیه می‌شود، اما دو سال و چند روز از حرف می‌گذرد، اما این طرح ساخته نشده است، این وعده آنها که می‌گویند برایتان طرح و یونیفورم می‌سازیم سبب از بین رفتن تدریجی ما می‌شود."

امروز ۷۰۹ روز می‌شود که طالبان مکاتب دختران بالای صنف ششم را بسته کرده و ۲۴۹ روز می‌شود که دختران و زنان از رفتن به پوهنتون‌ها نیز منع شده اند.

بهانۀ اصلی حکومت طالبان برای بسته نگهداشتن مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان ایجاد پالیسی است که هنوز ایجاد نشده است که این کار ظرفیت حکومت آنها را نیز زیر سوال برده است.

XS
SM
MD
LG