لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

تخریبات و تلفات سیلاب ها در افغانستان؛ یونیسف: کودکان نیز در این جریان متاثر شده اند


تصوی آرشیف از خسارات وارده ناشی از سیلاب ها در افغانستان
تصوی آرشیف از خسارات وارده ناشی از سیلاب ها در افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونسیف) می‌گوید که سیلاب‌های اخیر در ماه جولای در افغانستان تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را به باشندگان ولایات مختلف این کشور وارد کرده که کودکان نیز در این جریان متاثر شده اند.

یونیسف روز ‌سه‌شنبه در گزارشی گفته در ماه جولای گذشته ۴۰ نفر در سراسر افغانستان در نتیجۀ سیلاب‌ها جان باختند و ۶۰۰۰ نفر دیگر نیز در این جریان خساره دیده و متاثر شده اند.

یونسیف افزوده که به همکاری شرکای خود کمک‌هایی را برای آسیب دیدگان به ویژه کودکان ارائه کرده است.

شماری از خانواده‌هایی که در نتیجۀ سیلاب‌های ماه‌های اخیر در ولایات مختلف آسیب دیده اند، در صحبت با رادیو آزادی از وضعیت‌ زندگی‌شان شکایت دارند.

فضل‌الحق، باشندۀ ولایت غور یکی از کسانی است که می‌گوید، در سیلاب‌های اخیر چهار عضو خانواده‌اش را به شمول دو خانم از دست داده است:

"کسی دیگر فضل خدا تلفات جانی ندیده، فقط خانوادۀ ما بود که چهار تن زیر سیلاب شدند، مردم دیگر هم خسارات زیاد دیدند به شمول زمین، درخت، خانه همه را از دست دادند، اما تلفات جانی نداشتند."

سیلاب ها در غور منجر به کشته شدن اطفال و زنان نیز گردیده است
سیلاب ها در غور منجر به کشته شدن اطفال و زنان نیز گردیده است

گل پادشاه، باشندۀ ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک می‌گوید که سیلاب‌های ویرانگر ماه گذشته زمین‌های زراعتی‌اش را تخریب کرده است:

"زمین‌های من همه از بین رفته و فعلا هیچ چیزی برای خوردن نداریم تا حال چندان کمک هم به ما صورت نگرفته و ما به کمک‌های غذایی و نقدی ضرورت داریم."

او گفت که بر علاوۀ خودش، بیشتر مردم در این ولسوالی خانه‌هایشان را به اثر وقوع سیلاب از دست داده و به مناطق دیگر نقل مکان کرده اند.

شفیع رحیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ تلفات و خسارات ناشی از سیلاب‌های ماه‌های اخیر و نحوۀ کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان پاسخ نداد.

اما او پیش از این در یک نشست خبری گفته بود که در یک سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر در نتیجۀ حوادث طبیعی به شمول سیلاب‌ها در افغانستان جان باخته و بیش از ۷۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

او همچنان از روند توزیع کمک‌ها به همکاری موسسات بین‌المللی و ادامه این روند نیز سخن گفته بود.

چندی پیش سازمان ملل متحد در یک گزارش خود گفته بود که افغانستان یکی از ده کشور متاثر از تغییرات اقلیمی است و مقدار سیلاب‌ها در فصل تابستان در این کشور بیشتر می‌شود.

XS
SM
MD
LG