لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

نگرانی از وضعیت سیستم صحی در افغانستان؛ سازمان ملل خواهان بودجه مورد نیاز شد


تصویر آرشیف: یکی از شفاخانه های کابل
تصویر آرشیف: یکی از شفاخانه های کابل

سازمان صحی جهان یا WHO می گوید سیستم صحی برای ارائه خدمات لازم طبی به افغان ها با مشکلات جدی مواجه است.

سازمان صحی جهان وابسته به ملل متحد روز سه شنبه (۲۹ اگست ) در صفحه ایکس یا همان تویتر خود نوشت ،که بدون بودجه کافی، ۳۰۰۰ دختر و زن از خدمات عاجل تخصصی محروم خواهند شد.

سازمان صحی جهان می افزاید، در سال جاری روزانه حدود ۲۴ مادر بر اثر مریضی نسایی زنده گی خود را از دست می دهند که قابل پیشگیری است و تخمین زده می شود که این تعداد افزایش می یابد.

داکتر محبوبه افغان متخصص نسایی ولادی در شفاخانه رویال فری لندن می گوید،که به اثر فقر اقتصادی زنان افغان با کم خونی مواجه استند:

"خواهران و مادران باید تلاش کنند که سطح خون خود را بالا نگه دارند و این با غذای خوب و تابلیت های آهن امکان پذیر است. این تابلیت ها به راحتی در هر دوا خانه پیدا می شود و باید در چند ماه اول بارداری استفاده شود."

اطفال داخل بستر در شفاخانه ولایت کندهار
اطفال داخل بستر در شفاخانه ولایت کندهار

داکتر نجم السما شفاجو، رئیس انجمن نسایی ولادی زنان در افغانستان می گوید که بر اساس آخرین آمار، در هر صد هزار تولد، ۶۳۸ مادر و ۲۲ کودک در افغانستان جان خود را از دست می دهند.

از طرف دیگر برنامه جهانی غذا ی سازمان ملل متحد می گوید که از آغاز سال جاری تاکنون ۲۷ تُن کمک های بشردوستانه صحی به افغانستان ارسال کرده است.

دپلیو ایچ او به روز سه شنبه ( ۲۹ اگست) اعلام کرد که ۱۳۰۰۰ مسافر را در ۲۰۰۰ پرواز و همچنان ۲۷ تن کمک های بشردوستانه از جمله تجهیزات صحی، دوا و واکسین را منتقل کرده است.

این اداره در پست دیگری نوشته است که امسال از هر ۷ کودک مکاتب ابتدایی به یک نفر غذای مقوی داده است.

در عین حال، سازمان جهانی صحت می گوید که برای تامین نیازهای اولیه صحی در افغانستان ۱۲۵ میلیون دالر کمک برای عملیات شان در ماه های باقیمانده سال جاری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG