لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

شیوع بیماری‌ها و هشدار تازه؛ سازمان جهانی صحت: ۳۳ شفاخانه در افغانستان در حال مسدود شدن اند


بخش زنانه شفاخانه ولایت ارزگان
بخش زنانه شفاخانه ولایت ارزگان

سازمان جهانی صحت (دبلیو‌ اچ‌ او) می‌گوید، ۳۳ شفاخانه در افغانستان به علت کمبود بودجه در حال بسته شدن اند.

این سازمان در گزارش ماه جولای‌ خود که روز پنجشنبه از سوی دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد منتشر شد گفته است، این ۳۳ شفاخانه برای ۹ میلیون نفر خدمات صحی ارائه می‌کنند.

سازمان جهانی صحت در مورد این شفاخانه‌ها از جمله این‌که در کدام ولایات موقعیت دارند، بودجهٔ آن از سوی حکومت طالبان پرداخت می‌شود و یا جامعهٔ جهانی، جزئیات بیشتری نداده است.

اما این سازمان برعلاوهٔ بسته شدن شفاخانه‌ها، در مورد افزایش برخی بیمارهای ساری مثل اسهال حاد و تب دینگی نیز هشدار داده است.

مسوولان شفاخانه میرویس در ولایت کندهار میگویند که کمک ها به این شفاخانه از چندی به این طرف قطع شده است
مسوولان شفاخانه میرویس در ولایت کندهار میگویند که کمک ها به این شفاخانه از چندی به این طرف قطع شده است

در همین حال برخی از افراد نیازمند از بسته شدن این شفاخانه‌ها ابراز نگرانی کرده می‌گویند، در شرایط و بحران اقتصادی فعلی و بی‌کاری علی‌رغم نداشتن مواد خوراکی، توان تداوی را نیز ندارند.

محمد علی باشندهٔ کابل در این مورد به رادیو آزادی می‌گوید: "افغان‌ها در چنین وضعیت بد هستند، پشت نان حیران هستند، اول خودم در وضعیت بدی قرار دارم، مردم برای نان گرده‌های شان را می‌فروشند، این‌که شفاخانه‌ها هم بسته شوند ما چه کنیم."

یک باشندهٔ ولایت تخار که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش گرفته شود می‌گوید، پسرش بیمار است، اما به‌گفتهٔ او شفاخانه‌های دولتی به علت عدم امکانات او تداوی نمی‌کنند و توان تداوی در شفاخانه‌های خصوصی را ندارد:

"پسرم بیمار است، اما توان تداوی‌اش را ندارم، در شفاخانه‌های خصوصی ولایت تخار ۱۶ هزار برای عملیات‌اش می‌خواهند، اما من هزار افغانی ندارم، اگر به شفاخانهٔ دولتی بروم، می‌گویند ما عملیات کرده نمی‌توانیم، او مریض ما را قبول نمی‌کند، پس ما کجا برویم."

این افراد نیازمند از حکومت طالبان و مؤسسه‌های خارجی می‌خواهند که جلو بسته شدن شفاخانه‌ها را بگیرند.

سازمان جهانی صحت همچنان در گزارش‌اش گفته، استراتژی انتقالی سیستم صحی افغانستان در حال کامل شدن است که برای سه سال به ۲.۴ ملیارد دالر هزینه نیاز دارد.

در گزارش از کمک‌ها با شفاخانه‌ها و مراکز صحی نیز یاد‌آوری شده که سازمان جهانی صحت انجام داده و به‌گفته این سازمان بیش از ۲۴۱ هزار تن از آن مستفید شده‌اند.

شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان در مورد گزارش اخیر سازمان جهانی صحت به پرسش‌‎های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما مقام‌های این وزارت هفته گذشته در نشست «حساب‌دهی دولت به ملت» تأیید کرده که در اکثر مناطق دور دست خدمات ابتدایی و ثانوی وجود ندارد.

تصویر آرشیف از داخل یکی از شفاخانه ها در افغانستان
تصویر آرشیف از داخل یکی از شفاخانه ها در افغانستان

پیش از این دانیل اندرس هماهنگ کنندهٔ امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان نیز به تاریخ ۱۷ام ماه اگست گفته بود که ۲۶۰ مرکز صحی ثابت و سیار در این کشور بسته شده که در نتیجهٔ آن حدود ۲ میلیون نفر از خدمات صحی محروم شده‌اند.

برعلاوهٔ این، اتحادیهٔ اروپا نیز به مناسبت دو سالگی حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در گزارش‌اش گفته بود که سیستم صحی افغانستان در حال فروپاشی است.

سایر سازمان‌های بین‌المللی طی دو سال حاکمیت طالبان، گزارش‌های را در مورد مشکلات و کاهش بودجه در بخش صحی منتشر کرده‌اند.

این سازمان‌ها عامل آن را کاهش کمک‌های جهانی و محدودیت طالبان بر کار زنان افغان خوانده که بیشتر مؤسسه‌های که در بخش صحت کار می‌کردند فعالیت‌های شان را به گونهٔ نسبی و یا کامل متوقف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG