لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

کمیته صلیب سرخ اعلان کرد که فعالیت های خود را در افغانستان متوقف نمی‌کند


تصویر آرشیف: شفاخانه صلیب سرخ در کابل
تصویر آرشیف: شفاخانه صلیب سرخ در کابل

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)می‌گوید که فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف نمی‌کند.

این کمیته ناوقت روز دوشنبه در اعلامیه‌ای گفته است که به اساس امور عملیاتی آنها، افغانستان در سطح جهان دومین کشور نیازمند به خدمات آنها است و پلان بیرون شدن از این کشور را ندارد.

در اعلامیه‌ به نقل از ایلوئی فیلیون، رئیس هیئت (آی سی آر سی) در افغانستان گفته شده است که از هر دو افغان در افغانستان یکی آنها به خدمات صحی دسترسی ندارد و یا هم غذایی کافی برای خوردن ندارد.

رئیس آی سی آر سی در افغانستان گفته است که این بدین معنا است که کودکان زیادی مصاب به بیماری سوء تغذی هستند و به همین خاطر برخی‌هایشان از بین می‌روند.

او افزوده که اما برای مهار کردن این وضعیت باید با خانواده‌هایی که از این گونه وضعیت رنج می‌برند، در زمستان آینده کمک‌های لازم صورت گیرد.

بیشتر از بیست شفاخانه در افغانستان که عمدتا به معلولین کمک می کنند تحت پوشش حمایت های کمیته بین المللی صلیب سرخ قرار دارند
بیشتر از بیست شفاخانه در افغانستان که عمدتا به معلولین کمک می کنند تحت پوشش حمایت های کمیته بین المللی صلیب سرخ قرار دارند

آی سی آر سی از جامعۀ جهانی و ادارات توسعه‌ای خواسته است که کمک‌هایشان را به افغانستان و اداره‌ های زیر بنایی آن که در سال‌های گذشته به افغان‌های آسیب پذیر کمک‌رسانی کرده اند، بیشتر سازند.

مسئوولان (آی سی آر سی) در حالی این اظهارات را مطرح می‌کنند که شماری از نیازمندان در افغانستان از نرسیدن کمک‌ها شکایت دارند.

فروهر، باشندۀ ولایت تخار می‌گوید، در دوسال گذشته تنها یک بار کمک بدست آورده است.

او که مادر چهار فرزند است، به رادیوآزادی گفت:

"برخی از شب‌ها می‌نشینم و با خود گریه می‌کنم، به کودکان معصوم خود که نگاه می‌کنم، دلم پارچه پارچه می‌شود، مشکلات اقتصادی من زیاد است، یک بار که با من کمک شده است دیگر کمک را ندیده ام"

یک باشندۀ ولایت سرپل که نخواست نامش را در گزارش بنویسیم نیز به رادیو آزادی گفت که تا کنون هیچ نوع کمکی را دریافت نکرده است:

"من در یک خانۀ کرایی با سرنوشت نامعلوم و وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌کنم، این کمک‌های بشردوستانه که به افغانستان می‌آید اصلاً ندیدیم که برای کی توزیع می‌شود، ما از هیچ نوع کمک مستفید نشده‌ایم."

بسیاری از زنان نیازمند در افغانستان میگویند که یا کمکی دریافت نکرده اند و یا هم میزان کمک ها اندک بوده است
بسیاری از زنان نیازمند در افغانستان میگویند که یا کمکی دریافت نکرده اند و یا هم میزان کمک ها اندک بوده است

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در حالی از ادامۀ ماموریت خود در افغانستان خبرداده است که پیش از این شماری از موسسات مدد رسان بین‌المللی اعلام کرده بودند که فعالیت‌ هایشان را در افغانستان محدود می‌سازند.

این کمیته حدود ده روز پیش اعلام کرد که به دلیل کاهش منابع مالی، کمک با ۲۵ شفاخانه در افغانستان را تا پایان ماه جاری میلادی توقف خواهد داد.

این موسسات درحالی از کاهش فعالیت‌هایشان در افغانستان خبرداده اند که حکومت طالبان بر کار زنان در اداره‌های دولتی و غیردولتی محدودیت وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG