لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

دیده‌بان حقوق بشر سیاست چین را در برابر مسلمانان ایغور٬ «جنایت علیه بشریت» دانست


مسلمان های ایغور چین
مسلمان های ایغور چین

سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید که حکومت چین همچنان به نقض حقوق اویغورها و سایر مسلمانان ترک نژاد در منطقه شین جین در شمال غرب این کشور ادامه می دهد و این یک جنایت علیه بشریت است.

مایا وانگ مسول بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر، در اعلامیۀ مطبوعاتی که پنجشنبه(۳۱ اگست) منتشر شد گفته که در جریان یک سال گذشته، مقامات چینی تعرض شدید و تخطی های گسترده را در برابر حقوق اویغورها و سایر مسلمانان ترک نژاد را در آن کشور، انجام داده اند.

به گفتۀ مایا وانگ، کشورهای عضو سازمان ملل متحد، نباید در برابر جنایات علیه بشریت سکوت کنند.

دیده بان حقوق بشر می گوید که حکومت چین از سال ۲۰۱۷ به اینسو، جرایم گسترده و منظم را علیه اویغورها، قزاق ها، قرغزها و سایر گروه های قومی در شین جین انجام داده که این کمپاین، جذب نیروها و اسارت در اردوگاه های توقیف جمعی را شامل می شود.

حضور گسترده نیروهای چینی در منطقه مسلمان نشین ایغور
حضور گسترده نیروهای چینی در منطقه مسلمان نشین ایغور

این ارزیابی سازمان دیده بان حقوق بشر یک سال پس از آن صورت گرفته که سازمان ملل متحد گزارشی را در مورد نقض حقوق بشر توسط حکومت چین در شین جین منتشر کرد.

دیده بان حقوق بشر گفته که اظهارات اخیر شی جینپینگ، رئیس جمهور چین مبنی بر اینکه چین قصد دارد سیاست های ضدتروریزم خود را در آن منطقه حفظ کند، نشاندهنده اینست که جنایات علیه بشریت، همچنان ادامه دارد.

شی جینپینگ در ۲۶ اگست هنگام سفر به شین جین، با اظهار نظر در مورد "نتایج سیاست های چین در این منطقه" متعهد شد که به گفتۀ او "ثبات اجتماعی را که به سختی به دست آمده است، تحکیم کند.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین
شی جینپینگ، رئیس جمهور چین

به گفتۀ شی جینپینگ، تا اطمینان حاصل شود که مردم در شین جین دیدگاههای درست در مورد قومیت، تاریخ و مذهب داشته، در مورد ملت متحد چین آگاهی دارند.

به گفتۀ وزارت امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا حدود ۲ میلیون اویغور، قزاق و اعضای سایر گروه های قومی بومی عمدتا مسلمان، در منطقۀ شین جین به مراکز و اردوگاه های توقیف جمعی، منتقل شده اند.

XS
SM
MD
LG