لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

روزنامۀ بزنس ستندرد: ایالات متحده به حمایت از همکاران افغان خود متعهد است


نیروهای امریکایی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ دهها هزار افغان را به امریکا و سایر کشور ها انتقال دادند و این روند هنوز هم ادامه دارد.
نیروهای امریکایی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ دهها هزار افغان را به امریکا و سایر کشور ها انتقال دادند و این روند هنوز هم ادامه دارد.

روزنامۀ بزنس ستندرد

  • روزنامۀ بزنس ستندرد در شمارۀ روز جمعه خود در مطلبی به بیانیه ای لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در بارۀ دوسالگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخته است.

آستین در بخشی از این بیانیه گفته است که ایالات متحده به تلاش ها برای کمک در زمینۀ اسکان مجدد متحدین افغان ادامه می دهد.

او همچنان گفته است که به حمایت از متحدین افغان کسانیکه در کنار شان جنگیدند و آنهاییکه زندگی جدید را در بیرون از کشور خود آغاز کرده اند متعهد اند.

وزیر دفاع ایالات متحده افزوده است که طی دو سال اخیر ، بیش از ۱۱۵ هزار افغان وارد امریکا شده و از آنها استقبال صورت گرفته است.

لوید آستین از فداکاری و خدمات نظامیان امریکایی طی بیش از دو دهه جنگ در افغانستان یاد آوری کرده و از آنها سپاسگزاری کرده است.

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سی ام ماه آگست سال ۲۰۲۱ دو هفته پس از بازگشت طالبان به قدرت در این کشور به پایان رسید.

در بیانیۀ آستین آمده که ایالات متحده همراه با متحدین و شرکایش در روزهای آخر روند خروج نیروهای امریکایی ، بیش از ۱۲۴ هزار افغان را در جریان ماموریت تخلیه از افغانستان بیرون کردند.

بزنس ستندرد در بخشی از مطلب نوشته است که طالبان پس از حاکم شدن دوباره بر افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱ ، پالیسی هایی را به اجرا گذاشتند که حقوق اساسی به خصوص حقوق زنان و دختران را شدیداً محدود کرد.

با وصف درخواست ها برای بازگشایی مکتب های دورۀ متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان ، طالبان این مکتب ها را بسته نگهداشته اند.

طالبان در اواخر سال گذشتۀ میلادی ، پوهنتون ها را نیز به روی دختران بسته کردند و زنان را از کار در موسسات داخلی و خارجی غیر دولتی در افغانستان منع کردند.

طالبان همچنان رفتن زنان به پارک های تفریحی و حمام های زنانه را ممنوع کرده اند.

آرایشگاه های زنانه نیز اخیراً به دستور طالبان در افغانستان بسته شدند.

نشریۀ نشنل

  • نشریۀ نشنل در مطلبی می نویسد که یک مقام امریکایی در دو سالگی روند خروج نیروهایی ایالات متحده از افغانستان گفت که وزارت دفاع ایالات متحده به آموختن از ۲۰ سال جنگ در افغانستان ادامه می دهد.

پات ریدر ، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده به روز پنجشنبه گفته که این وزارت نه تنها از تجارب شان در افغانستان بلکه از تمام عملیات نظامی خود آموخته است.

در بخشی از مطلب می خوانیم کنه ایالات متحده در جنگ در افغانستان اضافه از دو تریلیون دالر مصرف کرد و در این جنگ بیش از ۲۴۰۰ امریکایی کشته شدند.

در ادامه آمده که در جریان روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ، هزاران افغان که با قدرت های غربی کار کرده بودند از ترس اینکه طالبان از آنها انتقام خواهند گرفت تلاش کردند که از طریق میدان هوایی کابل ، افغانستان را ترک کنند.

اعضای جمهوریخواه کانگرس امریکا از ادارۀ رئیس جمهور جو بایدن به خاطر خروج توام با هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده اند.

آقای بایدن در بیانیه ای به مناسبت دومین سالگرد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از تصمیمش در این مورد باری دیگر دفاع کرد.

XS
SM
MD
LG