لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

شماری از معلولین: حکومت طالبان حقوق ما را پرداخت نکرده است


آرشیف - شماری از افراد دارای معلولیت در ولایت فراه
آرشیف - شماری از افراد دارای معلولیت در ولایت فراه

"بیکاری است اصلاً نمی‌دانم در مورد مشکلات خود از کجا آغاز کنم. یک حقوق معلولین داشتیم آنرا هم طالبان در این دو سال پرداخت نکردند امیدوارم که حقوق ما را پرداخت کنند."

ولی زاده یکتن از افراد دارای معلولیت در افغانستان که باشنده ولایت لوگر است در پیامی به رادیو آزادی از وضعیت بد اقتصادی خود شکایت کرده.

او گفته که چشم به راه پرداخت حقوق معلولیتش از سوی حکومت طالبان است.

یکتن از افراد دیگر دارای معلولیت در ولایت سمنگان که نخواسته نامش ذکر شود هم شکایت مشابه را با رادیو آزادی مطرح کرده و می‌گوید:
"نابینا استم نمی‌دانم که چه کنم و کجا بروم چرا حقوق معلولین پرداخت نمی‌شود مشکلات ما زیاد است. قرضدار استم، اولاد دار استم مخارج همه را چگونه تامین کنم چرا معاش معلولین پرداخت نمی‌شود."

مشکل افراد دارای معلولیت در بخش پرداخت حقوق‌شان در افغانستان تازگی ندارد اما پس از حاکمیت طالبان در افغانستان ظاهراً این مشکل بیشتر شده است و باعث شده تا شماری زیادی از این افراد با مشکلات اقتصادی فراوان دچار شوند.

بر اساس پالیسی وزارت امور شهدا و معلولین حکومت طالبان، حقوق ماهانه هر معلول ملکی سه هزار افغانی و هر معلول نظامی پنج هزار افغانی تعیین شده است.

این حقوق هر شش ماه یکبار و یا سالانه پرداخت می‌شود اما شماری زیادی از افرادا دارای معلولیت در افغانستان می‌گویند که حقوق‌شان در حاکمیت دوباره طالبان تا هنوز پرداخت نشده است.

این در حالی است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز یکشنبه (۱۷ سپتمبر) در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد که روزا اتونبایوا نماینده خاص این سازمان برای افغانستان در دیدار از "سازمان دسترسی به افراد دارای معلولیت در افغانستان" روی نیاز به ارتقای حقوق و حمایت از بازماندگان دهه‌ها جنگ در این کشور تاکید کرده است.

یوناما با نشر تصاویری از این دیدار، خانم اتونبایوا را در حال گفتگو با شماری از افراد داری معلولیت نشان داده است.

یوناما نوشته که تخمین می‌شود که شماری افراد دارای معلولیت در افغانستان به حدود دو نیم میلیون نفر رسیده است.

سخنگویان طالبان تا تهیه این گزارش در مورد این که چرا در پرداخت حقوق افراد دارای معلولیت تاخیر آمده پاسخ ندادند اما چندی پیش عبدالحکیم حقانی معین امور شهدا و معلولین حکومت طالبان در برنامه زیر نام "حساب‌دهی دولت به ملت" گفته بود که این وزارت کمک‌های نقدی ماهانه را برای بهبود زندگی معلولین انجام داده است.

پیش از این اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده بود که بحران بشری در افغانستان بر افراد دارای معلولیت این کشور هم تاثیری زیادی خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG