لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

سازمان ملل متحد برای مبارزه با مواد مخدر کیمیاوی٬ ائتلاف جهانی تشکیل داد


بیرق سازمان ملل
بیرق سازمان ملل

با کاهش کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان، گروه های مافیایی تمرکز شان بر تولید مواد مخدر کیمیاوی را در مقایسه به هر زمان دیگر بیشتر ساخته اند، موادی که به گفته وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، تولید و انتقال آن آسان، اما استفاده آن به مراتب خطرناک تر و کشنده تر است.

با توجه به افزایش مشکلات صحی و امنیتی مواد مخدر کیمیاوی، سازمان ملل متحد ائتلاف جهانی مبارزه با آن را تشکیل داد و کشورها و سازمانهای شامل در آن اهداف جدید را برای مبارزه با این نوع مواد مخدر اعلان کردند.

انتونی بلنکن، وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین نشست این ائتلاف در نیویارک گفت، امریکا از تمامی منابع و امکانات خود برای مبارزه با تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر کیمیاوی استفاده خواهد کرد:

" گروههای جرمی دخیل در قاچاق مواد مخدر از خلاء های موجود میان ما استفاده کرده و انواع جدید مواد مخدر را با روشهای نو به جاهای نو انتقال میدهند. هر منطقه یی از جهان افزایش قابل ملاحظه مواد مخدر کیمیاوی را تجربه میکند، همانند ترامادول در افریقا، تابلیتهای نشه آور در شرق میانه و داروهای آرام بخش و شیشه در آسیا. بر بنیاد گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر تجارت مواد مخدر کیمیاوی در آسیا به بلند ترین حد آن رسیده است. با توجه به جدیت این مشکل، ما ائتلاف مبارزه با تهدید مواد مخدر کیمیاوی را ایجاد کردیم و این مبارزه نیازمند اقدام قوی و هماهنگ شده بین المللی است."

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده

ائتلاف جدید وظیفه دارد تا نظریات، پالیسی ها و اقدامات کشورها و سازمانهای عضو را هماهنگ ساخته و با شریک ساختن معلومات، با به کار گیری تيکنالوژی، مانع تولید مواد مخدر کیمیاوی شده و جلو قاچاق آن را از طریق مرزها، بحر و هوا خواهد گرفت.

ایالات متحده امریکا در ماه دسمبر امسال یک لایحه را به منظور برجسته ساختن تهدیدهای صحی و امنیتی مواد مخدر کیمیاوی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارایه میکند و در همکاری با شرکتهای تکنالوژی تلاش خواهد کرد تا مانع قاچاق مواد مخدر شوند و ويب سایت های را مسدود خواهند کرد که با استفاده از آن تجارت مواد مخدر صورت میگیرد.

سازمان ملل متحد به تازه گی گزارشی را نشر کرد که در آن از افزایش بی پیشینه تولید مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه شیشه در افغانستان خبر داده است.

گادا ویلی، رییس اداره مبارزه با موادمخدر سازمان ملل متحد میگوید، هرچند تولید هیرویین در افغانستان کاهش یافته، اما خطرناک تر این که شیشه جای آن را گرفته و تولید آن با گذشت زمان بیشتر میشود:

"شیشه نوع مواد مخدر کیمیاوی است که به پیمانه وسیع در جهان تولید و استفاده میشود. بر بنیاد گزارش سال ۲۰۲۳ در مورد وضعیت مواد مخدر در جهان، در شش سال گذشته ضبط این نوع مواد مخدر شش برابر افزایش یافته است. اداره (UNODC) به تازه گی گزارشی را در مورد شیشه در افغانستان و کشورهای همسایه آن نشر کرد و این گزارش نشان میدهد که با وجود کاهش در تولید هیرویین، تولید شیشه افزایش یافته است."

مقداری از شیشه تولید شده در افغانستان که کشف و ضبط شده است
مقداری از شیشه تولید شده در افغانستان که کشف و ضبط شده است

تنها در سال جاری میلادی بیش از یک صد هزار نفر در ایالات متحده به دلیل استفاده از مواد مخدر کیمیاوی جان داده اند.

هرچند ارقام مرگ و میر استفاده کننده گان مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان معلوم نیست، اما معلومات مراکز ترک اعتیاد نشان میدهد که در سالهای اخیر، اکثریت معتادان مواد مخدر نباتی در این کشور به استفاده مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه شیشه رو آورده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG