لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

عباس جیلانی: موجودیت تحریک طالبان و داعش در افغانستان منطقه را تهدید می‌کند


افراد تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند
افراد تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند

جلیل عباس جیلانی وزیر خارجۀ حکومت موقت پاکستان به روز پنجشنبه گفت که از حکومت طالبان در افغانستان می خواهد گام های مستحکم و عملی برضد طالبان پاکستانی بردارد.

آقای جیلانی در حاشیۀ اسامبلۀ عمومی ملل متحد در نیویارک در گفتگو با «تی آر تی» رسانۀ دولتی ترکیه٬ ادعا کرد که حضور گروه های دهشت افگن در افغانستان به شمول تحریک طالبان پاکستان و شاخۀ ولایت خراسان داعش نه تنها به پاکستان بلکه به دیگر کشور های منطقه نیز مایۀ نگرانی بزرگ است.

او در ادامه گفت که اسلام آباد خواهان یک افغانستان با ثبات و صلح آمیز است و با حاکمان فعلی این کشور به تماس اند تا وعده های خود را عملی کنند.

در همین حال آصف درانی نمایندۀ ویژۀ پاکستان برای افغانستان در راس یک هیئت به روز پنجشنبه وارد کابل شد و با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان دیدار کرد.

دیدار امیرخان متقی و آصف درانی درکابل
دیدار امیرخان متقی و آصف درانی درکابل

سفر این هیئت پاکستانی در حالی صورت می گیرد که بر اساس گزارش ها بازداشت و آزار و اذیت مهاجرین افغان در پاکستان افزایش یافته است.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در شبکۀ ایکس ناوقت روز پنجشنبه نوشت که آقای متقی در دیدار با هیئت پاکستانی در کنار مسایل امنیتی ، در بارۀ بازداشت مهاجرین افغان در پاکستان ،برخورد با مسافرین در گذرگاه چمن – بولدک ، ایجاد تسهیلات در بخش صادرات سبزیجات و میوه و اموال ترانزیتی تاجران افغان در کراچی بحث کرد.

در این حال ، شمیم شاهد خبرنگار و تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید که بی اعتمادی بین دو کشور نسبت به هر وقت دیگر افزایش یافته است. او به رادیو آزادی گفت:

«ظاهراً خشونت بین افغانستان و پاکستان بیشتر شده است. گذرگاه تورخم بسته شد، در عبورگاه چمن مشکلات وجود دارد ، در امتداد خط دیورند بعضاً درگیری صورت می گیرد. موضوع بزرگ این است که گفتگو ها بین دو کشور ادامه یابد. پاکستان می خواهد که افغانستان عملیات راعلیه تحریک طالبان پاکستانی آغاز کند ، اعضای این تحریک را بیرون و یا بازداشت کند.»

درنتیجه درگیری نظامی میان طالبان و مرزبانان پاکستانی گذرگاه تورخم به مدت ۹ روز مسدود مانده بود
درنتیجه درگیری نظامی میان طالبان و مرزبانان پاکستانی گذرگاه تورخم به مدت ۹ روز مسدود مانده بود

جلیل عباس جیلانی وزیر خارجۀ حکومت موقت پاکستان و برخی دیگر از مقام های آن کشور پیوسته در بارۀ آنچۀ حضور جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در قلمرو افغانستان خوانده اند ابراز نگرانی کرده اند.

آقای جیلانی در نشستی که از سوی جامعۀ آسیا به روز چهارشنبه در نیویارک برگزار شده بود اتهام وارد کرد که حضور تحریک طالبان پاکستانی و داعش در افغانستان به پاکستان و همۀ منطقه تهدید است و به گفتۀ او ، از قلمرو افغانستان نباید برای فعالیت های تروریستی استفاده شود.

حکومت طالبان به تکرار گفته است که به کسی اجازه نمی دهد که از افغانستان ضد کشور های دیگر استفاده کند.

طالبان ادعا های اسلام آباد را رد کرده و گفته اند که مقام های پاکستان مشکلات شان را در داخل کشور خود جستجو کنند.

XS
SM
MD
LG