لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

توماس ویست: حضور داعش در افغانستان برای امریکا نگران کننده است


آرشیف - بیرق گروه داعش
آرشیف - بیرق گروه داعش

توماس ویست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان می‌گوید، در حال حاضر افغانستان در کنار بحران اقتصادی، با نقض حقوق بشری و مشکلات روبه‌رو است، اما نگرانی جدی ایالات متحده در رابطه به افغانستان حضور و فعالیت شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) است.

تام ویست هنگام صحبت در مرکز مطالعات ستمسون گفت که طالبان در دو سال گذشته هشت فرمانده گروه شاخۀ خراسان داعش را کشته و توانسته اند که توانایی این گروه را کمتر سازند:
"نمی‌خواهم بر این موضوع مشخص بیشتر بحث کنم، اما طوری که قبلاً گفتم، ما در رابطه به این گروه زیاد نگران هستیم. زیرا این گروه ارادۀ حملات بر خارج را در سر دارد، اما طالبان نیز در برابر آن موفق بوده اند و توانایی آن را به قدر چشمگیر کاهش داده اند."

تام ویست می‌گوید که افغان‌ها نیز از سرکوب شاخۀ خراسان گروه داعش سود برده اند و حملات این گروه در مقایسه به سال گذشته کمتر شده است.

طالبان نیز با تکرار گفته اند که توانسته اند شاخۀ خراسان گروه داعش را در افغانستان سرکوب کنند، اما با این همه، گروه داعش در دو سال گذشته حملات خونینی را در ولایت‌های مختلف افغانستان انجام داده و شماری از مقام‌های مهم طالبان را نیز به قتل رسانده است.

نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان در ادامۀ صحبت‌هایش به رابطه میان تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) و طالبان افغان نیز اشاره کرده و گفت که نمی‌تواند تأیید کند که طالبان افغانستان در حملات اخیر در پاکستان با تی تی پی همکاری کرده باشند، اما روشن است که این دو گروه در زمان جنگ در افغانستان با هم همکار بودند.

حکومت طالبان اما بارها در اعلامیه‌هایش گفته که اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده صورت گیرد، اما قابل یادآوری است که طالبان دو بار در مذاکرات میان حکومت پاکستان و تی تی پی میانجیگری کرده که سبب آتش بس کوتاه مدت شده، اما به صلح دایمی نیانجامیده است.

در مرکز مطالعات ستمسون از تام ویست در رابطه به روابط جامعۀ جهانی با طالبان نیز پرسیده شد، اما وی در پاسخ به آن گفت، تا زمانی که طالبان به تعهدات‌شان در بخش مبارزه با تروریزم، تشکیل حکومت همه‌شمول، تامین حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران و بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران عمل نکنند، جامعۀ جهانی حکومت‌شان را به رسمیت نخواهد شناخت.

طالبان اما حکومت‌شان را همه‌شمول می‌دانند و می‌گویند که به حقوق بشر توجه کرده و حقوق زنان را در چارچوب شریعت اسلام تأمین کرده اند و این موردها را موضوعات داخلی افغانستان عنوان می‌کنند و می‌گویند، به جامعۀ جهانی اجازه نخواهند داد که در آن مداخله کند.

با حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا تا حال چند بار با مقام‌های طالبان در دوحه دیدار کرده، اما این دیدارها سبب تغییر وضعیت نشده و زمینۀ عملی شدن شرایط جامعۀ جهانی را نیز فراهم نکرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG