لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

بحث حقوق بشر در افغانستان؛ نماینده گان ویژه امریکا با زنان افغان دیدار کردند


تصویر آرشیف: طالبان گردهمایی زنان و دختران را در کابل پراگنده ساختند
تصویر آرشیف: طالبان گردهمایی زنان و دختران را در کابل پراگنده ساختند

توماس ویست، نمایندهٔ ویژه امریکا برای افغانستان روز جمعه در شبکهٔ ایکس‌ در چندین بیانیۀ کوتاه نوشته که او و رینا امیری در حاشیهٔ ۷۸مین نشست سازمان ملل متحد در نیویارک با شماری از زنان فعال افغان گفتگو کرده اند.

گفته شده است که در این گفتگو ها٬ مستقیماً از آن‌ها در مورد انکار طالبان از حقوق اساسی‌شان، آموزش، کار، رفت‌وآمد آزادانه، اظهار رأی و مشارکت به حیث اعضای برابر در جامعه و سایر حقوق شنیدند.

آن‌چه طالبان همواره رد کرده و گفته که آن‌ها در چهارچوب شریعت اسلام حقوق زنان را تامین کرده اند.

آقای ویست همچنان گفته که با وزیران خارجهٔ پاکستان، ناروی و جاپان، رئیس کمیتهٔ بین‌المللی نجات و نماینده سازمان همکاری‌ اسلامی نیز گفتگو کرده‌اند.

او گفته است که در این دیدارها در مورد منافع مشترک امنیتی، حمایت و نیازمندی‌های زنان و دختران افغان و وضعیت کمک‌های بشری در افغانستان صحبت شده است.

دیدار توماس ویست با سرپرست وزارت خارجه پاکستان جلیل عباس جیلانی
دیدار توماس ویست با سرپرست وزارت خارجه پاکستان جلیل عباس جیلانی

آقای وبست افزوده، از تلاش‌های نماینده‌گان سازمان همکاری کشورهای اسلامی در بخش اعتدال، صبر، تحصیل و دسترسی زنان افغان به کار استقبال شده است.

این درحالیست که یک هیئت سازمان همکاری اسلامی اخیراً به افغانستان سفر کرده و در مورد تحصیل و کار زنان افغان با مقام‌های مختلف طالبان دیدار و گفتگو کرده بود.

اما شماری از مقام‌های طالبان به آن‌ها گفته بودند که در این بخش باید از صبر و حوصله کار گرفته شود.

شماری از فعالان حقوق زن افغان اما می‌گویند، تا زمانی‌که فشار عملی بر طالبان وارد نشود و محدودیت‌ها افزایش نیابد، تنها دیدارها نتیجه نمی‌دهد. کریمه رحیم‌یار فعال حقوق زن در این مورد می‌گوید:

"طی دو سال گذشته چنین دیدارها به درد ما نخورد، برعکس محدودیت‌ها در برابر ما افزایش یافت، تا زمانی‌که فشارهای عملی را بیشتر نکنند و از صلاحیت‌های شان استفاده نکنند، این چنین دیدارهای پشت پرده و روی پرده هیچ فایده برای حقوق زنان افغان نخواهد داشت نه هم نتیجهٔ مثبت خواهد داد."

این درحالی‌ست که قرار است، روز جمعه ۲۲ سپتمبر، در حاشیهٔ ۷۸مین نشست عمومی سازمان ملل متحد، یک نشست در مورد ارزیابی وضعیت زنان و دختران افغان برگزار شود.

نصیر احمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
نصیر احمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

نصیر احمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در شبکهٔ ایکس‌اش نوشته، قرار است در این نشست ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد برای افغانستان و برخی از فعالان حقوق بشر افغان و امریکایی سهم داشته باشند.

دو روز پیش نیز در یک اعلامیه‌ای مشترک وزیران خارجهٔ دوازده کشور، بر جلوگیری از تعبیض سیستماتیک طالبان در برابر زنان و دختران در افغانستان تأکید شد.

در این اعلامیه از نهادینه شدن آزار جنسی توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی شده و گفته شده از زمانی‌که طالبان دوباره به قدرت رسیده اند، با یک سلسله فرمان‌ها، دختران و زنان را هدف قرار داده و آن‌ها را از حضور در زندگی عام دور کرده‌اند.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان، دختران از آموزش بالاتر از صنف ششم محروم شده‌اند و در پایان سال گذشته نیز دختران را از تحصیلات عالی منع کردند.

حکومت طالبان همچنین زنان را از کار در بسیاری از اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌ها غیر دولتی و نهادهای خارجی منع کرده و همچنان بر رفتن آن‌ها به پارک‌ها، مکان‌های تفریحی، حمام زنان و ورزشگاه‌ها نیز محدودیت وضع کرده است.

این اقدام‎ات طالبان در داخل و خارج از کشور واکنش‌هایی را برانگیخته است، اما طالبان تا کنون از تصامیم‌شان عقب نشینی نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG