لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

سرازیر شدن سیلاب ها در شرق افغانستان خساراتی به دهقانان و باشنده گان وارد کرده است


تخریبات ناشی از سیلاب های اخیر در ولایت ننگرهار
تخریبات ناشی از سیلاب های اخیر در ولایت ننگرهار

در نتیجۀ جاری شدن سیلاب‌های یک‌شنبه شب در برخی مناطق ولایت‌های ننگرهار و کنر صدها جریب زمین و ده‌ها خانه ویران شده است.

رحمان، دهقان و باشندۀ ولسوالی لعل پور ننگرهار می‌گوید که شب گذشته سیلاب زمین‌های زراعتی را از بین برده و خانه‌ها را ویران کرده است:

"شب گذشته سیلاب آمده بود. زمین ها را ازبین برد. برخی از خانه ها را نیز آب برد، در کوزه بیله صد جریب زمین را آب برده است. در زمین ها که بند ساخته شده همه را آب گرفته است. صد ها هزار افغانی به کشت مردم تاوان رسیده است."

او می‌گوید که اکنون فصل برداشت جواری و محصولات کچالو است اما سیلاب همه را تخریب کرده است.

از سوی دیگر شاه مقصود، باشندۀ روستای کوچیان منطقۀ صفدری ولسوالی کامۀ ننگرهار می‌گوید که دیروز مردم از ترس سیل، محصولات زراعتی‌شان را قبل از وقت برداشت کردند که تاوان زیاد نبینند. او به رادیو آزادی گفت:

مردم محل ما آنقدر از سیل ترسیدند که اگر ابری بر سر کوه‌ها بیایید، نگران و پریشان می‌شوند. دیروز اینجا ابری بود، باد می‌وزید، بعد از ظهر مردم محصولات سبزشان را برداشت کردند که سیل نیاید."

سیلاب ها در ننگرهار
سیلاب ها در ننگرهار

علاوه بر ولایت ننگرهار، در ولایت کنر نیز جاری شدن سیلاب خانه‌ها و راه‌ها عمومی را ویران کرده است

شیرولی، باشندۀ این ولایت به رادیو آزادی گفت، سیلاب خانه‌ها و زمین‌ها را در منطقۀ ساگی اسعدآباد و راه‌های مواصلاتی را در ولسوالی شیگل ویران کرده است:

"سرک که از مرکز کنر به اسمار و هفت و یا هشت ولسوالی دیگر می‌رود به دلیل سیلاب تخریب شده است و موتر نمی‌تواند از آن عبور کند، در برخی مناطق خانه‌ها نیز تخریب شده است."

از وزارت دولت در امور رسیده گی به حوادث حکومت طالبان در بارۀ خسارات جانی و مالی این سیلاب‌ها پرسیدیم، اما مسئولان این وزارت تا زمان نشر گزارش به سوالات ما پاسخ ندادند.

اما دفتر مطبوعاتی والی حکومت طالبان در ننگرهار در دو اعلامیه جداگانه نوشته است که دیروز یک‌شنبه، حدود ۲۰۰ جریب زمین زراعتی بر اثر بارندگی و سیلاب در شماری از روستاهای ولسوالی لعل پور تخریب شده است و مردم هم خواستار کمک‌های فوری هستند.

در اعلامیۀ دوم دفتر مطبوعاتی حکومت طالبان آمده که در نتیجۀ ریزش ژاله و جاری شدن سیلاب‌ها در روستای ناصرخیل ولسوالی حصارک زمین‌های زراعتی تخریب شده و شماری از مواشی نیز تلف شده است.

در این دو اعلامیه آمار دقیق از خسارات مالی داده نشده است.

سیلاب زده ها به کمک های فوری نیاز دارند
سیلاب زده ها به کمک های فوری نیاز دارند

ادراۀ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان از ریزش باران و جاری شدن سیلاب در ۱۱ ولایت افغانستان از جمله ننگرهار و کنر در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته هشدار داده بود.

در حال حاضر تنها در ننگرهار و کنر از سیلاب و خسارات وارده به مردم خبر داده شده است.

رئیس مرکز عملیات حالات اضطرار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفته بود که برای خطرات احتمالی در این یازده ولایت آماده هستند و همچنین به قربانیان بلایای گذشته کمک شده است.

این در حالیست که آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر می‌گویند که به آنها تا اکنون کمکی صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG