لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

نگرانی از وضعیت در افغانستان؛ گزارش تازه یی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌شود


تالار برگزاری جلسات شورای امنیت که کشور های عضو در آن به مباحثه و تصمیم گیری می پردازند
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت که کشور های عضو در آن به مباحثه و تصمیم گیری می پردازند

گزارش تازه یی از اوضاع افغانستان که در برگیرنده ارزیابی های سازمان ملل در جریان سه ماه گذشته از افغانستان است٬ به روز سه شنبه از سوی سرمنشی سامان ملل در اختیار شورای امنیت قرار داده میشود.

انتظار میرود روز اتونبایوا نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان ، نصیراحمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در این سازمان و سیما باهوس رئیس بخش زنان ملل متحد معلومات خود را به اشتراک کنندگان نشست شورای امنیت سازمان ملل ارائه کنند.

نصیراحمد فایق که از زمان جمهوریت مخلوع در نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد کار می کند درباره اجندای این نشست به رادیو آزادی چنین گفت:

" آجندای این جلسه را ارائه گزارش سه ماهۀ منشی عمومی از وضعیت افغانستان تشکیل می دهد.نمایندگی دایمی افغانستان هم به نمایندگی از مردم افغانستان در این نشست اشتراک و سخنرانی خواهد نمود."

آقای فایق بدون جزئیات بیشتر افزود که قرار است یکتن به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان نیز در این نشست اشتراک کند.

انتظار میرود وضعیت حقوق بشر در افغانستان خصوصا حقوق کار وآموزش زنان و دختران یک بخش عمده از مباحثات این نشست باشد.

تصویر آرشیف: دیدار نماینده سازمان ملل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
تصویر آرشیف: دیدار نماینده سازمان ملل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

روزا اوتونبایوا نماینده خاص ملل متحد درافغانستان درآستانه این نشست هفته گذشته درکابل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان ملاقات کرد.

خبرنامه یوناما ، دفتر هیئت معاونت ملل متحد درافغانستان گفت که این ملاقات دریک بخش از مشورت های وسیع در آستانه نشست شورای امنیت صورت گرفت و ملل متحد به تعامل سازنده متعهد است و اینکه اطمینان حاصل شود که صدای همه افغان ها شنیده میشود.

سرمنشی ملل متحد درگزارش سه ماهه قبلی خود به شورای امنیت گفته بود که تمایل طالبان برای پذیرفته شدن درجامعه جهانی ایجاب می کند تا آنها گام های ملموسی برای رعایت وترویج حقوق بشر بردارند.

انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد

انتونیو گوتیرش گفت که طالبان به حفاظت و استحکام اقتدار خود در افغانستان ادامه می‌دهند که در نتیجه جنگ و درگیری‌ها نسبتاً کاهش یافته ولی محدودیت بر حقوق و آزادی‌های اساسی افغان‌ها بخصوص زنان و دختران همچنان ادامه داشته است.

آقای گوتیرش در گزارش خود افزود که عملیات ملل متحد در افغانستان نیز در نتیجه تصامیم طالبان که کار زنان را در شعبات این سازمان منع کردند دچار اختلال شده است. این تصامیم بخصوص دسترسی زنان به خدمات را محدود ساخته است.

طالبان کار زنان در موسسات غیردولتی خارجی و داخلی را منع کرده اند ، به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه ادامه آموزش نداده اند و درهای پوهنتون‌ها را نیز به روی زنان و دختران تا امر ثانی مسدود کرده اند.

XS
SM
MD
LG