لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

سازمان صحی جهان: هشت میلیون نفر در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم اند


تعدادی اززنان داخل بستر در شفاخانه ولایت کندز. گفته شده است که شفاخانه ها امکانات اندک برای تداوی بیماران در اختیار دارند
تعدادی اززنان داخل بستر در شفاخانه ولایت کندز. گفته شده است که شفاخانه ها امکانات اندک برای تداوی بیماران در اختیار دارند

سازمان جهانی صحت ( دبلیو اچ او) اعلام کرده است که سیستم صحی افغانستان با کمبود شدید بودجه مواجه است و این امر باعث خواهد شد که هشت میلیون نفر از دسترسی به خدمات صحی محروم شوند.

در این حال باشندگان ولایات مختلف افغانستان از عدم دسترسی به خدمات صحی شکایت دارند و می‌گویند که به همین دلیل با مشکلات جدی مواجه شده اند.

مریم، باشندۀ ننگرهار به رادیو آزادی گفت:

"اوضاع اینجا خیلی بد است، در کلینیک‌ها دوا و داکتر وجود ندارد، از بیماران مراقب نمی‌شود. به شفاخانه مرکزی هم چیزی نیست. همه داکترها به بیرون از کشور رفته اند، اگر داکتر کدام نسخه بدهد، دوای آن بسیار قیمت و بی‌کیفیت می‌باشد، هیچ تاثیر ندارد. در کلینیک هم دوا نیست."

نادیه، باشندۀ پروان هم ادعا می‌کند که در منطقه‌شان تنها یک مرکز صحی برای چندین منطقه ساخته شده و به دلیل زیاد بودن بیماران، خدمات صحی به درستی ارائه نمی‌شود.

"خدمات صحی در پروان بسیار اندک و نا چیز است، بخصوص در ولسوالی‌ها و قریه‌ها، نفوس زیاد و خدمات صحی بسیار کم است، به همین دلیل است که میزان مرگ و میر مادران و کودکان بسیار زیاد است، به دلیل دور بودن راه و نبود راه درست برای وسایل نقلیه با مشکل روبه‌رو هستیم، یک کلینیک است برای چندین منطقه کافی نیست چون اگر تعداد بیماران بیشتر باشد، خدمات مناسب ارائه نمی‌شود."

دربسیای از نقاط افغانستان زنان و کودکان دسترسی اندک به خدمات صحی دارند
دربسیای از نقاط افغانستان زنان و کودکان دسترسی اندک به خدمات صحی دارند

شازیه، باشندۀ ولایت لغمان می‌گوید که برادرزاده‌اش حمل داشت و طفل‌‌اش به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی از بین رفت:

"در کلینیک و شفاخانه امکانات کافی نیست که به مریض ارایه کنیم. داکتر، نرس هر کدام مشکل خود را دارد. چون داکتر چیزی در دست ندارد که به بیمار ارایه کند. به چشم خودم دیده ام، برادر زاده‌ام حمل داشت و طفل 5 ماه‌اش را ازدست داد، به شفاخانه که رفتیم امکانات آنجا وجود نداشت. مشکلات ما بسیار زیاد است باید به آن توجه شود."

این در حالیست که سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که سیستم صحی افغانستان با کمبود شدید بودجه مواجه است.

این سازمان هشدار داده است که اگر بودجۀ کافی تأمین نشود، ۸ میلیون تن در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم خواهند شد.

بر بنیاد گزارش سازمان جهانی صحت، همچنان ۴۵۰ هزار بیمار به خدمات حیاتی، صحی، انتقال خون و سایر خدمات دسترسی اندکی دارند یا اصلاً دسترسی ندارند.

این سازمان تخمین کرده که ۱.۶ میلیون نفر با مشکلات عصبی مواجه هستند و دسترسی کمی به مشاورۀ صحی و روانی دارند.

روند کمک و فراهم سازی تجهیزات به تعداد زیادی از شفاخانه ها به ویژه مراکز صحی و شفاخانه در ولایات افغانستان قطع شده است
روند کمک و فراهم سازی تجهیزات به تعداد زیادی از شفاخانه ها به ویژه مراکز صحی و شفاخانه در ولایات افغانستان قطع شده است

به گفتۀ سازمان جهانی صحت، دهه‌ها بی‌ثباتی، خشکسالی شدید و آفات طبیعی باعث شده است که افغانستان با یک بحران طولانی‌مدت بشردوستانه روبه‌رو شود و میلیون‌ها نفر با فقر، عدم دسترسی به خدمات صحت و غذا مواجه باشند و پس از این بیشتر با تهدید جدی سوء تغذیه و گسترش بیماری‌ها مواجه خواهند شد.

گزارش این سازمان افزوده که محرومیت کامل از تحصیل و کار برای دختران و زنان باعث شده است که آنها آسیب پذیرتر شوند و دسترسی کمتری به خدمات صحی داشته باشند.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، ۱۴ میلیون نفر در افغانستان به خدمات صحی نیاز دارند که از این میان ۷.۵ میلیون کودک و ۳.۱ میلیون زن هستند.

پیش از این کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد که ممکن است تا پایان ماه آگست کمک مالی به ۲۵ شفاخانه در افغانستان را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG