لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

روزا اوتونبایوا: طالبان مشروعیت داخلی ندارند و مشروعیت خارجی کسب کرده نمی‌توانند


 روزا اوتنبایووا نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر معاونت سازمان در افغانستان (یوناما)
روزا اوتنبایووا نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر معاونت سازمان در افغانستان (یوناما)

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که تا ناوقت روز سه‌شنبه ادامه داشت، افراد زیاد در مورد وضعیت افغانستان، صحبت کردند.

سخنرانان وضعیت زنان و دختران افغان را وحشتناک توصیف کرده، گفتند که بحران بشری جاری در افغانستان به توجه بین‌المللی نیازمند است.

در آغاز این نشست، روزا اوتونبایوا نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر ماموریت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در مورد افزایش محدودیت ها برای زنان و دختران افغان و گسترش فقر در افغانستان صحبت کرد.

روزا اوتونبایوا گفت که اگر حکومت طالبان می‌خواهد که مشروعیت بین‌المللی کسب کند، نخست باید مشروعیت داخلی را حاصل کند:

"اگرچه حاکمان فعلی بر فراگیر بودن نهادهای شان تاکید دارند، اما به نظر می‌رسد که فاصله بین مشروعیت آنها و مردم بیشتر می‌شود. فقدان اعتماد در زمینۀ حقوق، پاسخگویی، نمایندگی و دسترسی به عدالت مانع بسیار مهم در برابر مشروعیت داخلی است. مشروعیت بین‌المللی، بدون مشروعیت داخلی به دست نمی آید."

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به روز سه شنبه در مورد افغانستان به بحث پرداختند
اعضای شورای امنیت سازمان ملل به روز سه شنبه در مورد افغانستان به بحث پرداختند

خانم اوتونبایوا، همچنین روی تعامل با حکومت طالبان که توسط هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده تاکید کرده، اما گفت که این تعامل به معنی به رسمیت شناختن حکومت طالبان نخواهد بود.

رئیس دفتر یوناما، افزود که آنها شاهد مشوره های زیاد بین مقامات فعلی طالبان و جوامع محلی بوده اند که این رایزنی ها موقتی بوده و از طریق برخی نهادها انجام شده است. به گفته روزا اوتونبایوا، اخیراً در همۀ ولایات افغانستان شوراهای ایجاد شده که شامل علمای دینی و رهبران قومی می‌شوند.

سیما باهوس، مسئول بخش زنان سازمان ملل متحد، در سخنرانی در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که زنان در افغانستان خواستار، شنیده شدن صدا هایشان هستند:

"زنان در افغانستان خواستار آن هستند که جامعه جهانی به آنها فرصت گفتگوی مستقیم با حاکمان فعلی را فراهم کند و بازیگران بین‌المللی، نباید بدون حضور زنان افغان در هیئت هایشان، با طالبان ملاقات کنند، جامعۀ جهانی باید از همۀ قدرت و اختیارات از جمله وضع محدودیت ها بر سفر مقامات، تحریم حکومت طالبان و عدم به رسمیت شناختن آن، برای آوردن تغییر استفاده کند."

طالبان پس از دست یافتن به قدرت محدودیت های فراوان در برابر زنان در افغانستان وضع کرده اند
طالبان پس از دست یافتن به قدرت محدودیت های فراوان در برابر زنان در افغانستان وضع کرده اند

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، در بیش از دو سال گذشته به دختران اجازه نداده اند که بیش از صنف ششم درس بخوانند و در دسامبر سال گذشته میلادی، بر آموزش زنان و دختران در پوهنتون ها نیز ممنوعیت وضع کردند.

زنان و دختران افغان تا هنوز اجازۀ کار در سازمان ها و نهادهای غیردولتی به شمول دفاتر سازمان ملل متحد را ندارند.

طالبان تا هنوز در مورد نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد واکنش نشان نداده اند، اما در گذشته حکومت خود را فراگیر خوانده و با تاکید گفته اند که آنها در چارچوب قوانین شریعت اسلامی به حقوق زنان و دختران احترام می‌گذارند.

XS
SM
MD
LG