لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

واکنش ها به نامزدی محبوبه سراج برای دریافت جایزهٔ صلح نوبل٬ آیا وی برنده خواهد شد؟


بانو محبوبه سراج نامزد دریافت جایزه صلح نوبل
بانو محبوبه سراج نامزد دریافت جایزه صلح نوبل

موسسۀ تحقیقات صلح اسلو روز جمعه فهرست نهایی نامزدان "جایزۀ صلح نوبل" را در ویب سایت‌خود اعلام کرد.

پنج نامزد به فهرست نهایی نامزدان جایزۀ صلح نوبل راه یافتند که محبوبه سراج، فعال حقوق زنان و حقوق بشر از افغانستان و نرگس محمدی، فعال حقوق بشر از ایران، به گونۀ مشترک یکی از نامزدان این جایزه هستند.

موسسۀ تحقیقات صلح اسلو نوشته که خانم سراج در بخش آموزش، صحت و مبارزه با فساد و پیشگیری از خشونت‌های خانوادگی فعالیت داشته است.

هنریک اوردال، رئیس موسسۀ تحقیقات صلح اسلو در اعلامیه‌ای گفته است، از آنجایی که امسال هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیۀ جهانی حقوق بشر است، فهرست نهایی آنان برای جایزۀ صلح نوبل نشان دهندۀ تمرکز به موقع و شایسته بر مدافعان و فعالان حقوق بشر است.

نشان جایزه نوبل که در بخش های مختلف همه ساله به افراد ممتازه در سطح جهان اعطا میشود
نشان جایزه نوبل که در بخش های مختلف همه ساله به افراد ممتازه در سطح جهان اعطا میشود

نامزد شدن خانم سراج به جایزۀ صلح نوبل واکنش‌های متفاوتی را در بین فعالان حقوق زنان و حقوق بشر داشته است.

زرغونه ولی، فعال حقوق زنان و مسئول اجماع بين‌المللى زنان افغانستان بيرون مرز در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که بانو سراج به اندازۀ کافی در جریان دوسال از زنان حمایت نکرده است:

"ما شاهد نشست‌هایی در حمایت از زنان افغان چون نشست ژنو، نشست شورای امنیت و نشست‌های سازمان ملل متحد هستیم. اما خانم سراج در این دو سال از زنان دفاع نکردند که در مقابل‌شان قرار گرفتند به معنی اینکه در افغانستان همه حقوق زنان تامین است و به ناحق زنان اعتراض می‌کنند."

ترنم سعیدی، یکی دیگر از فعالان حقوق زنان می‌گوید:

"نوبل برای کسی داده می‌شود که برای عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم مبارزه کرده باشد، اما خانم سراج چنین کسی نیست، چون در جریان دو سال از بدترین جنایت‌های طالبان چشم پوشی کرده است."

ترنم سعیدی یکی از فعالان حقوق زنان در افغانستان
ترنم سعیدی یکی از فعالان حقوق زنان در افغانستان

اما وژمه سادات، دیگر فعال حقوق زنان می‌گوید، در وضعیتی که صدای زنان افغان به خاموشی سپرده شده است، نامزد شدن خانم سراج روزنۀ امید برای زنان افغان است:

"اینکه یک زن افغان کاندید یک جایزۀ معتبر جهانی می‌شود، نشان می‌دهد که زنان افغانستان پشت کار دارند و حس دادخواهی دارند. امیدوارم خانم سراج با برنده شدن این جایزه صدای زنان افغان شوند."

مرضیه حفیظی، یکی دیگر از زنان فعال می‌گوید، خانم سراج مستحق این جایزه است:

"خانم‌های فعال باید مورد ستایش قرار بگیرند و باید جایزه برایشان اهدا شود. درست است که زنان دیگر هم در افغانستان مبارزه کردند، اما خانم سراج تجربه دارد و درد افغانستان را می‌داند. نظر به عمر و تجربه‌شان لیاقت دریافت جایزه را دارند."

جایزۀ صلح نوبل هر ساله توسط کمیتۀ نوبل ناروی به افراد و سازمان‌هایی اعطا می‌شود که برای تضمین حقوق زنان و حقوق بشر تلاش کرده اند.

قبل از این خانم سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز نامزد این جایزه شده بود اما جایزه به وی تعلق نگرفت.

XS
SM
MD
LG