لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

شورای مهاجرین افغان مقیم اسلام آباد: در یک روز ۸۰۰ پناهجوی افغان بازداشت شدند


آرشیف - شماری از پناهجویان افغان که از سوی پولیس در شهر کراچی پاکستان بازداشت شده اند
آرشیف - شماری از پناهجویان افغان که از سوی پولیس در شهر کراچی پاکستان بازداشت شده اند

ادامۀ بازداشت و آزار و اذیت پناهجویان افغان از سوی پولیس پاکستان در شهرهای مختلف این کشور شدت یافته است.

شورای مهاجرین افغان مقیم اسلام آباد می‌گوید که تنها در عملیات روز یک‌شنبۀ پولیس پاکستان ۸۰۰ پناهجوی افغان در مناطق مختلف اسلام‌آباد بازداشت شده اند.

میراحمد رووفی، رئیس این شورا به رادیوآزادی گفت:
"بر علاوۀ اینکه بازداشت مهاجرین فاقد مدارک قانونی در سراسر پاکستان جریان دارد، اما در یک روز ۸۰۰ نفر را در حومۀ شهر اسلام‌آباد دستگیر کردند که از جمله ۴۰۰ تن‌شان اسناد قانونی داشتند که آنها را رها کردند، ۲۵ نفر دیگر اسنادهای شان تحت پروسس است و احتمالاً که افراد باقی مانده را رد مرز کنند."

عبدالبصیر، رئیس روابط عامۀ شورای مهاجرین افغان در اسلام‌آباد می‌گوید که این بازداشت‌ها در مناطق مختلف اسلام‌آباد از جملۀ منطقۀ ترنول، سبزی‌مندوی، باریک‌آب و برخی مناطق دیگر در اسلام آباد است.

برخی از پناهجویان افغان مقیم اسلام‌آباد به رادیو آزادی گفتند که روند بازداشت افغان‌ها از سوی پولیس در مناطق مختلف این شهر به روز دوشنبه هم ادامه داشت.

یکی از این پناهجویان افغان بدون گرفتن نامش می‌گوید که پولیس پسر کاکایش را هم بازداشت کرده است:
"من همین حالا به چشم خود می‌بینم که موترها را پرکرده می‌برند، اگر کارت دارند یا ندارند همه را می‌گیرند، کاکا و بچه‌های کاکایم کارت داشتند، دیروز آنها را هم بازداشت کرده است، بسیار وضعیت خراب است."

اما این بازداشت‌ها تنها به شهر اسلام‌آباد خلاصه نمی‌شود. منزه کاکر وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی پاکستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر حدود ششصد افغان در زندان بسر می‌برند و بازداشت‌ها هنوز هم ادامه دارد:
"وکیلانی که در اسلام آباد هستند آنها هم تأیید کرده اند که تا ۸۰۰ نفر بازداشت شده اند، به همین گونه از ۹ سپتامبر به این طرف حدود ۱۰۰۰ نفر در شهر کراچی بازداشت شده اند، ۳۵۰ تن‌شان آزاد شده اند و کار بالای پرونده‌های نصف دیگرشان از سوی عدالت جریان دارد و بازداشت‌ها تا هنوز در کراچی ادامه دارد، متوقف نشده است."

این در حالی است که پولیس پاکستان در اعلامیه‌ای از روند بازداشت مهاجران غیرقانونی در پاکستان خبر داده است.

در اعلامیۀ پولیس پاکستان گفته شده است که برای اقامت در پاکستان رعایت قوانین ضروری است و کمک با مهاجرین غیرقانونی جرم پنداشته می‌شود.

در اعلامیه از شهروندان پاکستان خواسته شده که در مورد کسانی که بدون اسناد قانونی در محل‌شان زندگی می‌کنند، به پولیس اطلاع دهند.

در همین حال برخی پناهجویان افغان در اسلام‌آباد ادعا می‌کنند که نزدیکان‌شان که اسناد قانونی در دست نداشتند، از سوی مالکان خانه‌ها جواب داده شده اند.

پیش از این انوارالحق کاکر، نخست وزیر حکومت موقت پاکستان در گفت‌وگو با یک تلویزیون خصوصی پاکستان گفته بود که حکومتش اقداماتی را برای بازداشت مهاجران غیرقانونی آغاز می‌کند.

هرچند شمار دقیق افغان‌هایی که بدون سند اقامت در پاکستان بسر می‌برند مشخص نیست، اما برخی رسانه‌های پاکستانی پیش از این به نقل از برخی منابع گفته بودند که پاکستان قصد دارد بیش از یک میلیون پناهجوی افغان را که مدارک اقامت قانونی ندارند، از این کشور اخراج کند.

XS
SM
MD
LG