لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

اعلان پُست های رسمی حکومت از سوی طالبان؛ جوانان: طالبان صرف افراد خود را استخدام میکنند


تعدادی از جوانانی که در جریان دو سال گذشته وظایف خود را از دست داده و حالا بیکار شده اند
تعدادی از جوانانی که در جریان دو سال گذشته وظایف خود را از دست داده و حالا بیکار شده اند

درحالی که تعدادی از وزارتخانه‌های حکومت طالبان اخیراً شماری از بست‌های خالی را به رقابت آزاد گذاشته اند، جوانان زیادی ادعا می‌کنند که روند سپردن این بست‌ها به رقابت آزاد٬ نمایشی است.

بر اساس معلومات و اعلامیه‌ای نشر شده در حساب ایکس ادارۀ اصلاحات و خدمات ملکی حکومت طالبان، هفتۀ گذشته وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان سه بست، وزارت معادن و پترولیم ۶ بست، ادارۀ ملی استندرد ۱۴بست و ریاست‌های صحت عامه زابل و سرپل ۱۴۷ و ۶۹ بست را از طریق رقابت آزاد به اعلان گذاشته اند.

اما شماری از جوانان ولایات مختلف ادعا می‌کنند، حکومت طالبان از یک سو افراد مسلکی را از ادارات مختلف بر کنار کرده و از سوی دیگر برخی بست‌ها را به اعلان می‌گذارد که به باور آنان، این کار مردم را به روند امتحانات مشکوک ساخته است.

یک باشندۀ ولایت کنر که بخاطر حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، می‌گوید، دو بار امتحان داده و در امتحان اول بی‌نتیجه اما در امتحان دوم کامیاب اعلان شد، اما به گفتۀ او، باز هم طالبان به جای او یکی از افراد خود را گماشتند:

"رفتم انترویو دادم، وقتی از انترویو کامیاب شدم، گفتند منتظر زنگ ما باش، تو کامیاب هستی و تو را به ورکشاپ می‌خواهیم، وقتی برایشان زنگ زدم وعدۀ امروز و فردا دادند، باز عریضه کردم، نزد معین عواید و گمرکات رفتم که نتیجۀ من را دید که کامیاب بودم، امر استخدام مرا داد، در آنجا در منابع بشری وزارت مالیه یک نفر بود که رفتم، مرا زیاد بالا و پائین فرستادن و سرانجام برایم گفت که مولوی صاحب گفته افراد ما پوره شده".

جوانان زیادی با علاقمندی در نهاد های تحصیلات عالی امتحان می دهند درس می خوانند و توقع دارند در ادارات دولتی کار کنند
جوانان زیادی با علاقمندی در نهاد های تحصیلات عالی امتحان می دهند درس می خوانند و توقع دارند در ادارات دولتی کار کنند

او می‌گوید، با شنیدن این خبر دلش شکست و تاکنون بیکار است.

حمید‌الله جبارخیل، باشندۀ ولایت لغمان می‌گوید، چندی پیش در یک بست تلویزیون ملی امتحان داده که به گفتۀ او، شماری از افراد طالبان هم در این امتحان اشتراک کرده بودند.

او به رادیو آزادی می‌گوید، هر چند که تجربۀ کافی داشته و مناسب این بست بوده و به مصاحبه هم کامیاب شده، اما فرد دیگری بجای او استخدام شد:

"من زیاد درس خواندم، تجربۀ زیاد داشتم، کار میدانی رسانه هم کرده بودم، وقتی که مصاحبه دادم، گفتند تو را حتماً می‌خواهیم، وقتی به خانه رفتم چند روز بعد به من زنگ آمد و گفتند تو در امتحان اول کامیاب هستی اما از امتحان دوم ماندی".

محمد ناصر، باشندۀ هلمند که بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان از وظیفه برکنار شده، می‌گوید، افزون بر اینکه بسیاری از جوانان از وظیفه برکنار شدند، حکومت طالبان بسیاری از تشکیلات اداره‌های دولتی را لغو کرده است:

"من به عنوان کارشناس زیربناهای مقام ولایت کار می‌کردم، وقتی که امارت اسلامی آمد و قدرت را بدست گرفت، ریاست سکتور نهاد را در هلمند و تمام افغانستان لغو کرد که در تمام افغانستان صدها جوان بیکار شدند، اکنون هم برخی کسان بر اساس واسطه استخدام می‌شوند. در حد زیاد کار به اهل کار سپرده نمی‌شود".

وزارت صحت عامه افغانستان نیز برخی پُست ها را برای استخدام به اعلان رقابتی گذاشته است
وزارت صحت عامه افغانستان نیز برخی پُست ها را برای استخدام به اعلان رقابتی گذاشته است

اینکه چرا کارمندان برخی ادارات مسلکی برکنار و بست‌هایشان به رقابت آزاد گذاشته می‌شوند و ادعای عدم شفافیت در روند استخدام‌ها از طریق روند رقابت آزاد چقدر بجاست؟ از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

پیش از این هم شماری از جوانان در صحبت با رادیو آزادی شکایت کرده بودند که حکومت طالبان زیادی از ملاها و عالمان دینی را در ادارات مسلکی و تخنیکی استخدام می‌کنند که بر اساس ادعای آنان در مورد لایحۀ وظایف آن بست‌ها هم نمی‌دانند.

بر ایاس یافته‌های رادیو آزادی، حکومت طالبان در ده ولایت ملاها و قاری‌ها را به عنوان رئیسان صحت عامه معرفی کرده است.

افزون بر این، در ریاست‌های صحت عامۀ دیگر ولایات هم ملاها به عنوان معاونان، آمران بخش‌ها و مسئولان شفاخانه‌ها استخدام شدند.

XS
SM
MD
LG