لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

افزایش بیکاری در افغانستان؛ سازمان بین المللی مهاجرت: ۷۰ درصد افغانها زیر خط فقر اند


تعدادی از افرادی که در نتیجه تحولات دو سال اخیر در افغانستان وظایف خود را از دست داده و کنار جاده در انتظار یافتن کار اند
تعدادی از افرادی که در نتیجه تحولات دو سال اخیر در افغانستان وظایف خود را از دست داده و کنار جاده در انتظار یافتن کار اند

سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) روز دوشنبه در حساب X (تویتر سابق‌اش) نوشته که حد اقل ۷۰ درصد افغانان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بیکار اند.

بر بنیاد معلومات ارائه شده از سوی آی او ام، بیکاری در افغانستان در حال افزایش است.

این سازمان همچنان نوشته که در پی سقوط اقتصاد افغانستان، تجارت‌های کوچک و بزرگ در حال اخراج کارمندان خود اند.

سازمان بین المللی مهاجرت افزوده که امسال برای کمک به ۶۰ هزار خانوادۀ افغان نیازمند بودجۀ ۴۱ میلیون دالری است.

شماری از مردم نیز از میزان ناداری‌شان و نیازمند بودن به دریافت کمک‌های بشردوستانه سخن می‌گویند.

بسیاری از خانواده ها در افغانستان مجبور شده اند فرزندان خود را به کار های شاقه بفرستند
بسیاری از خانواده ها در افغانستان مجبور شده اند فرزندان خود را به کار های شاقه بفرستند

یک تن از زنانی که نخواست از او در این گزارش نام گرفته شود، می‌گوید که در نظام جمهوری پیشین کارمند یکی از ادارات دولتی بود و بیکاری او را با مشکلات شدید اقتصادی مواجه کرده است:

"مشکل اقتصادی من به حدی رسیده که پس انداز، تمام فرش، توشک و هرچیزی که بود به فروختن را فروختم بخاطر یک لقمه نان حلال که پیدا کنم و زند‌گی کنم و نمیرم، شرایط زنان و دختران افغانستان آنقدر خراب است که نه کار کرده می‌توانند و نه کار شاقه کرده می‌توانند به جرم زن بودن".

سعدیه یک تن از زنان معترض به سیاست‌های حکومت طالبان نیز می‌گوید، در نظام جمهوری پیشین زمینه‌ساز فرصت‌های کاری برای شماری از جوانان و زنان بوده، اما اکنون وضعیت خوب اقتصادی ندارد:

"در دورۀ جمهوریت من دفتر داشتم، بخاطر جوانان و خانم‌هایی که تازه از پوهنتون فارغ می‌شدند و به کار نیاز داشتند آنان را ما برایشان اشتغال‌زایی می‌کردیم، فعلا چون بیکار هستم این بیکاری حتی سر روح و روانم تاثیر گذاشته، مسأله دیگر اینکه چون خودم فعال حقوق زن هستم اجازۀ بیرون رفتن ندارم که بسیار مشکل است و فعلاً در حالت بحرانی سختی مه قرار دارم".

صف افراد فقیر به خصوص زنان و کودکان در مقابل نانوایی ها در کابل و ولایات افغاستان هر روز بیشتر و بیشتر می شود
صف افراد فقیر به خصوص زنان و کودکان در مقابل نانوایی ها در کابل و ولایات افغاستان هر روز بیشتر و بیشتر می شود

وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان در بارۀ اشتغال‌زایی چیزی نگفته است. اما سمیع الله ابراهیمی، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در برنامه‌ای زیر نام "حسابدهی دولت به ملت" در بارۀ آموزش حرفه و توزیع جواز کار گفت:

"وزارت کار و امور اجتماعی در سال ۱۴۰۱ در مرکز و و ولایات در ادارات امارتی و به کمک موسسات همکار برای ۴۳ هزار و هفتصد و ۷۴ تن از طریق مراکز آموزش حرفه، زمینۀ آموزش حرفه را برابر کرده است و به سطح افغانستان ۵۳ هزار ۶صد و ۵۵ قطعه جواز کار به مردمان داخلی و خارجی تقسیم کرده است".

او افزود که آنان با برخی کشورها بخاطر اعزام کارگر ماهر و نیمه ماهر گفتگو مقدماتی داشتند.

با این وجود برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد در افغانستان پیش از این پیشبینی کرده بود که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان و کاهش کمک‌های بین‌المللی تا اواسط سال آینده حدود ۹۷ درصد افغانان زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

سازمان بین المللی مهاجرت در کنار نگرانی از افزایش ناداری و بیکاری در بین مردم افغانستان گفته که در سال ۲۰۲۲ میلادی برای ۱۰ هزار افغان شغل ایجاد کرده و ۵۸ هزار خانواده را حمایت کرده است.

XS
SM
MD
LG