لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۵

حکومت طالبان: در اثر زلزله بیش از ۲۴۰۰ تن در ولایت هرات جان باخته اند


خانه های تخریب شده در اثر زلزله در ولایت هرات
خانه های تخریب شده در اثر زلزله در ولایت هرات

هر چند وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در جریان امروز یکشنبه آمارهای ضد و نقیضی در بارۀ تلفات زلزله‌های دیروز شنبه (15 میزان) هرات نشر کرد، اما در آخرین مورد شمار جان باختگان این رویداد را بیش از ۲۴۰۰ تن اعلام کرد.

ملا جانان سایق سخنگوی این وزارت در پیامی به رادیو آزادی گفت که تا اکنون شمار جان باختگان به ۲۴۴۵ تن و شمار زخمی‌ها به ۲۴۴۰ تن رسیده است.

او پیش از این در یک نشست خبری شمار زخمی‌ها را بیش از ۹ هزار تن اعلام کرده بود.

او افزود که نزدیک به ۲۰۰۰ هزار خانه نیز در این رویداد تخریب شده اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، قدرت زلزله ۶.۲ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین بوده است، اما ادارۀ زمین شناسی امریکا قدرت این زلزله را ۶.۳ ریشتر اعلام کرده است.

به گفتۀ سخنگوی این وزارت، پس از این زلزله چند پس لرزه هم رخ داده که ولایات فراه و بادغیس را هم لرزانده است.

از سوی هم باشندگان محل می‌گویند، زمین تا ناوقت شب بعد از زلزله تکان می‌خورد و اکنون هم مردم از ترس به خانه‌های خود مانده نمی‌توانند.

نصیراحمد، باشندۀ ولسوالی زنده‌جان هرات به رادیو آزادی گفت:

"تا همین حالی هم که امروز فردای او روز است بیش از تقریبا ۲۶ یا ۲۷ ساعت از اتفاق نخستین زلزله گذشته و من با شما صحبت می‌کنم همین حالا هم مردم در این ولسوالی به خانه‌های رهایشی خود نرفتند و به زمین‌های باز دور از خانه خود رفتند."

عملیات نجات مردم از زیر آوارها از دیروز به این سو در هرات تاکنون هم ادامه دارد و احتمال می‌رود آمار کشته شد‌گان افزایش یابد.

زلزله روز شنبه در ولایت هرات بعد از زلزله ماه جون سال ۲۰۲۲ در پکتیکا و خوست در شرق افغانستان، بزرگترین رویداد طبیعی در این کشور به شمار می‌رود.

در آن حادثه حدود هزار تن کشته و ۳ هزار تن دیگر زخمی شده بودند.

دلیل زلزله‌های اخیر و شدت آن‌ها تاکنون دقیقاً معلوم نیست، اما جیولوجیستان بیشتر از همه از موضوع تغییرات اقلیمی به عنوان عاملی اصلی این گونه رویدادها یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG