لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

یک مقام پاکستان: پناهجویان غیرقانونی افغان باید به کشور شان برگردند


پناهجویان افغان در حال برگشت به کشور شان
پناهجویان افغان در حال برگشت به کشور شان

مرتضی سولنگی، سرپرست وزارت اطلاعات پاکستان می‌گوید که اکثر مهاجران غیرقانونی در پاکستان افغانان هستند و هیچ حکومتی به مهاجران غیرقانونی اجازۀ زندگی در کشورش را نمی‌دهد.

سولنگی در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که روز شنبه کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و ادارۀ بین‌المللی مهاجرت ملل متحد از پاکستان خواستند تا به حمایت از افغان‌های آسیب‌پذیری ادامه دهند که پس از بازگشت به کشورشان با تهدیدهای احتمالی مواجه خواهند شد.

اما سرپرست وزارت اطلاعات پاکستان که دیروز شنبه با تلویزیون پاکستانی "دان نیوز" مصاحبه کرده، گفت که برای منافع ملی خود هیچ معامله‌ای انجام نخواهند داد و تا پایان ماه اکتوبر، یک میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی افغان که از آگست سال ۲۰۲۱ بدینسو به پاکستان آمدند و اسناد قانونی ندارند، به کشورشان باز گردند:
"بعضی از آنها افرادی هستند که اعتبار ویزایشان تمام شده است، برخی از آنها غیرقانونی وارد شده اند، بنا بر این افراد متفاوتی در اینجا حضور دارند. پاکستان فقط به افرادی اجازه می‌دهد که به آنها حق قانونی اقامت داده ایم و یا هموطن ما است."

سرپرست وزارت اطلاعات پاکستان پناهجویان افغان مقیم پاکستان را به سه گروه تقسیم کرد که در سال‌های ۱۹۷۸، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ به پاکستان آمدند.

وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت برخی از پناهجویان دارای پاسپورت یا کارت شناسایی اند چگونه خواهد بود، گفت که طی روزهای آینده پاسپورت و کارت آنها باطل می‌شود.

پیش از این وزیر داخله پاکستان نیز چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود.

مقامات پاکستانی در حالی از اخراج اجباری افغان‌ها صحبت می‌کنند که خبر بازداشت پناهجویان افغان نیز در سراسر پاکستان منتشر شده است.

برخی رسانه‌های پاکستانی امروز گزارش دادند که روز جمعه ۵۱ افغان که مدارک اقامت قانونی نداشتند، در کراچی دستگیر شدند.

همزمان شماری از پناهجویان افغان در پاکستان به رادیو آزادی گفته اند که پولیس پاکستان بر خلاف تمامی قوانین اقدام به آزار و اذیت و بازداشت پناهجویان افغان کرده است.

احمد، یکی از نمایندگان مهاجرین افغان در پاکستان به رادیو آزادی گفت:
"هرکس که نام افغانی داشته باشد در پاکستان دستگیر می‌شود. متأسفانه دستگیری‌ها هنوز هم با شدت ادامه دارد. افغان‌ها در تمام ایالت‌های پاکستان دستگیر و زندانی می‌شوند. در هفته‌های اخیر هزاران افغان دستگیر و زندانی شده اند."

همزمان، مولانا فضل رحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان روز شنبه از آزار و اذیت و دستگیری مهاجران افغان توسط حکومت پاکستان در پیشاور به شدت انتقاد کرده است.

او به رسانه‌ها گفت است:
"بروکراسی ما، افسران پولیس و دیگران مانند پرندگان روی آنها می‌افتند، زمین کسی را می‌گیرند، پول کسی را می‌گیرند. بالای این مردم چه حال روان است؟ همین حقوق بشر است؟ من از نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری می‌خواهم به پاکستان بیایند و ببینند که بالای پناهنجویان افغان چه روان است."

در حال حاضر در کنار مهاجرین افغان مستقر در پاکستان، برخی از افغانان دیگر که در انتظار رفتن به کشورهای دیگر هستند، در این کشور بسر می‌برند.

به گفتۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در پاکستان، شمار پناهجویان افغان در این کشور به سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG