لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

نگرانی مهاجرین افغان در ایران؛ افغانها لت و کوب و شکنجه میشوند


مهاجرین افغان در ایران
مهاجرین افغان در ایران

شماری از مهاجرین افغان در ایران می‌گویند، برخورد ایرانیان با مهاجرین افغان در برخی شهرهای این کشور آنان را نگران کرده است.

آنان که ادعا می‌کنند شاهد لت و کوب جوانان افغان از سوی ایرانیان بودند، می‌گویند، به دلیل مشکلات امنیتی راه برگشت به افغانستان را هم ندارند.

یک ویدیوی منسوب به آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

در این ویدیو دیده می‌شود که برخی شهروندان ایران با چوب و دیگر وسایل دست داشته‌شان به خانه افغانان مهاجر هجوم برده و از آنان می‌خواهند کشور آنان را ترک کنند.

برخی کاربران شبکه‌های با نشر این ویدیو ادعا کردند که این رویداد در شهر قزوین ایران رخ داده است.

هرچند زمان دقیق ثبت این ویدیو مشخص نیست اما از دیروز تاکنون این نوار ودیویی در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود.

رادیو آزادی نمی‌تواند صحت این ویدیو را تأیید کند.

برخورد با مهاجرین افغان در ایران خشونت بار گزارش شده وبه شکایت مهاجرین نیز کسی گوش نداده است
برخورد با مهاجرین افغان در ایران خشونت بار گزارش شده وبه شکایت مهاجرین نیز کسی گوش نداده است

سویتا افغان مهاجر در ایران می‌گوید، او در منطقه سلطان‌آباد تهران گواه چنین رویدادی از سوی شماری از ایرانیان بوده است. وی میگوید:

"شب گذشته تاریخ ۱۴/۷ شاهد خشونت مردم ایران در جلو نظر ما بودیم بالای اتباع افغانستان، پسران جوان افغانستان بدون هیچ کدام مضریت، هیچ کدام کار خراب مردم ایران پیش روی ما آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند".

پروانه که می‌گوید شوهرش کارمند دولت در نظام جمهوری پیشین بود و آنان امکان بازگشت دوباره به زیر حاکمیت طالبان را از نگاه امنیتی ندارند، نگران این وضعیت است. او همچنان می‌گوید، درس دخترانش از دلایل دیگر مهاجرت آنان به ایران است:

"ایران وضع اش دو روز می‌شود خراب است که شیشه‌های خانه‌های افغانی‌ها را می‌شکنند و شعار می‌دهند که باید افغانی‌ها بروند به وطن خود یا بیرون شوند از کشور ما. نگرانی ما همین است که ما بخاطر درس و تعلیم دختران به ایران آمدیم و و مهاجر شدیم به ایران و حالا هم ایران این رقم شده خیلی نگرانیم".

یکی دیگر از مهاجرین افغان در ایران که نخواست نامش در این گزارش گرفته شود گفت، پس از دیدن این برخورد با افغانان ترس دارد از خانه بیرون برود:

"باور کنید خودم از بیرون شدن از خانه ترس و هراس دارم چون خیلی از شهروندان عزیز ما در ایران پیش روی خود ما دیدیم در بازار مورد خشونت و لت و کوب، مورد خشم و غضب مردم قرار گرفتند".

این درحالیست که افغانان تازه مهاجرت کرده به ایران و دیگر کشورها ادعا دارند افغانستان زیر حاکمیت طالبان برای بسیاری از آنان امن نیست.

بر اساس گزارش مقامات محلی طالبان در ولایت نیمروز٬ به طور اوسط هر روز دوهزار مهاجر افغان مجبور می شوند به وطن برگردند و یا هم اخراج میشوند
بر اساس گزارش مقامات محلی طالبان در ولایت نیمروز٬ به طور اوسط هر روز دوهزار مهاجر افغان مجبور می شوند به وطن برگردند و یا هم اخراج میشوند

بحران اقتصادی و شدت فقر دلیل دیگر مهاجرت افغانان به کشورهای همسایه، منطقه و کشورهای اروپایی است.

در هفته‌های اخیر هم روند بازداشت و آزار و اذیت مهاجرین و پناهجویان افغانستان در پاکستان شدت گرفته است.

وزارت داخلۀ حکومت موقت پاکستان سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته به تمام مهاجرین غیرقانونی در این کشور از جمله ۱ میلیون و ۷۳ هزار افغان فاقد سند اقامت هشدار داد که تا پایان ماه جاری میلادی پاکستان را ترک کنند، در غیر آن با اخراج اجباری مواجه خواهند شد.

دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) و سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) روز شنبه در یک اعلامیۀ مشترک از پاکستان و دیگر کشورهای میزبان مهاجرین و پناهجویان افغانستان خواسته اند تا به حمایت از افغان‌های آسیب‌پذیر ادامه دهند، چون به گفتۀ این سازمان‌ها، آنان پس از بازگشت به افغانستان با تهدید احتمالی روبه‌رو خواهند شد.

گزارش: نقیبه بارکزی

XS
SM
MD
LG