لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

« هرات غمگین است٬ اما تنها نیست»؛ فرهاد دریا برای زلزله زده ها کمک جمعآوری میکند


فرهاد دریا آواز خوان شناخته شده افغانستان
فرهاد دریا آواز خوان شناخته شده افغانستان

فرهاد دریا، هنرمند مشهور افغان برای زلزله زدگان ولایت هرات کمک جمع‌آوری می‌کند.

او روز شنبه به رادیوآزادی گفت که از سه روز به این سو به همکاری شماری از رسانه‌های افغانستان و شخصیت‌های فرهنگی کمپاینی را زیر نام "هرات غمگین است، اما تنها نیست" آغاز کرده است.

آقای دریا می‌گوید که حالا شماری از هنرمندان دیگر مثل آریانا سعید، داوود سرخوش و صدرالدین هنرمند سرشناس تاجیکستان او را در این کمپاین همراهی می‌کنند.

او گفت که پول‌های جمع‌آوری شده از طریق این کمپاین تا به حال به بیش از ۵۰ هزار دالر رسیده است.

فرهاد دریا افزود که هدف این کمپاین کمک به زلزله زده‌های هرات و در کنار آن دعوت افغانان به وحدت و همبستگی است:

"در قدم نخست هدف جمع‌آوری پول به زلزله‌زدگان هرات است، اما هدف دوم ایجاد همدلی و همبستگی میان مردم افغانستان است که به نظر من حتی این بزرگی می‌کند، چون نیاز بزرگتر افغانستان است، خوشبختانه تا کنون سقف کمک‌ها از مرز ۵۰ هزار دالر هم فراتر رفته است و هر لحظه بیشتر می‌شود، چهره‌های سرشناس ومعتبر و نهادهای بیشتر دیگر با ما یکجا می‌شوند."

زلزله زده گان هرات
زلزله زده گان هرات

اما وی نگفت که این کمپاین تا چند روز دیگر ادامه خواهد یافت؟

به گفتۀ مسئولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان، در نتیجۀ زلزلۀ روزهای شنبه و چهارشنبه در ولایت هرات بیش از ۴۰۰۰ تن کشته و زخمی شده اند و به گفته احمد الله متقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هرات، ۱۳۵۰ خانه نیز در نتیجۀ این زلزله‌ها به گونۀ کامل ویران شده است.

در ادامۀ کمپاین جمع‌آوری کمک به آسیب دیدگان زلزلۀ هرات، داوود سرخوش و فرهاد دریا به روز شنبه در شهر اوکلند نیوزلند کنسرت اجرا می‌کنند.

یک منبع در کمپاین فرهاد دریا می‌گوید که وی یک بخشی از پول‌های جمع‌آوری شدۀ این کنسرت را به کمپاین کمک خواهد کرد.

داوود سرخوش در ویدیویی که از طریق صفحۀ فیسبوکش در مورد این کنسرت نشر کرده، به زلزله‌زدگان هرات گفته است که آنها تنها نیستید و هر چند که به مصافۀ کوه‌ها و دریا‌ها از آنها دور است، اما دل‌هایشان یکیست.

نغمه هنرمند معروف افغانستان
نغمه هنرمند معروف افغانستان

بانو نغمه، هنرمند شناخته شدۀ افغان پیش از این در صحبت با بخش مشال رادیو آزادی در کنار ابراز همدری با آسیب دیدگان زلزلۀ هرات خواستار کمک‌های عاجل به آنان شده بود.

شاپیری نغمه گفت:

"من از تمام هموطنان خود این را می‌خواهم که کمک‌هایشان را با زلزله زدگان ولایت هرات جاری داشته واز آنها دست گیری کنند و همچنان از موسسات مددرسان بین‌المللی نیز این را می‌خواهم."

زلزله‌زدگان ولایت هرات در چند روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که آنان به کمک‌های عاجل به ویژه سرپناه نیاز دارند.

آنان می‌گویند که خانه‌هایشان را از دست داده اند و سپری کردن زمستان دشواری که در راه است، بدون سرپناه دشوار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG