لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

طالبان به دفاع از حقوق زنان فلسطینی سخن زده اند و مدافعان حقوق زنان افغان٬ از طالبان انتقاد کردند


زنان و کودکان فلسطینی که شهر غزه را ترک می کنند
زنان و کودکان فلسطینی که شهر غزه را ترک می کنند

حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای از جامعۀ جهانی و سازمان همکاری‌ اسلامی خواسته است که در مورد وضعیت زنان، اطفال و افراد مسن فلسطین واکنش داشته باشند.

در این اعلامیه که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در حساب ایکس خود نشر کرده، از جامعۀ جهانی انتقاد شده که بخاطر حقوق بشر در کشورهای دیگر مداخله می‌کنند، اما برای زنان و اطفالی که در حملات هوایی اسرائیل در فلسطین کشته می‌شون،د صدا بلند نمی‌کنند.

اما شماری از فعالان حقوق زن در افغانستان می‌گویند، طالبان در داخل افغانستان حقوق قانونی و اسلامی زنان را گرفتند، اما از طرف دیگر حقوق زنان و اطفال فلسطینی را می‌خواهند.

شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی
شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی و فعال حقوق زنان با تأیید این نکته که در هیچ جایی نباید حقوق بشر زیر پا شود، به رادیو آزادی گفت که این اعلامیۀ طالبان او را حیران کرده است:

"اینکه طالبان می‌آیند و این عمل را محکوم می‌کنند، خدا کند کمی بالای سیاست خود هم توجه کنند که آنان کدام حقوق اساسی را برای اطفال افغان، زنان و مردم افغانستان در نظر گرفتند. فکر کنم آنان در اینجا ملامت می‌شوند، جالب است آنان به دیگران حق می‌خواهند اما خود برای مردم افغانستان بخصوص زنان حق داده نمی‌توانند."

قمر نیازی، دیگر فعال حقوق زنان با تأیید این گفته‌ها به رادیو آزادی می‌گوید، هرچند در افغانستان جنگ نیست، اما حکومت طالبان حقوق زنان و دختران را زیر پا کرده است:

"چرا دختران حق رفتن به مکتب را ندارند، چرا دروازۀ پوهنتون‌ها به روی دختران بسته شده، اگر به همه چیز تسلط دارید، می‌فهمید، در مورد آن معلومات دارید، پس اول در مورد حقوق بشر در کشور خود توجه کنید باز به دیگر کشورها توجه کنید، شما اول باید سر به گریبان خود کنید."

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان متهم اند
طالبان به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان متهم اند

اما حکومت طالبان همواره تأکید کرده که حقوق تمام مردم افغانستان به ويژه زنان در چهارچوب شریعت اسلام محفوظ است.

این انتقادها در حالیست که طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان دروازۀ مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم را بستند و آنان را ار رفتن به پوهنتون‌ها بخاطر تحصیلات عالی هم منع کردند.

طالبان در حالی از کشور های اسلامی و نهاد های بین المللی برای رسیده گی به وضعیت زنان و کودکان فلسطینی کمک خواسته است که قوای اسرائیلی گفته است جنگ آنان در برابر گروه حماس دست به عملیات زده اند و تمرکز اساسی آنان روی از بین بردن این گروه است که در غزه مستقر اند.

اردوی اسرائیل در جریان یک هفته حملاتی را بر مواضع گروه حماس انجام داده است که بر اساس گزارش ها شماری از افراد ملکی به شمول زنان و کودکان نیز در آن آسیب دیده اند.

XS
SM
MD
LG