لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

نماینده های ویژه امریکا برای افغانستان از دنیا خواستند تا به حمایت از حقوق دختران افغان ادامه دهند


تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که به دلیل محدودیت های وضع شده از سوی طالبان مسدود شده است
تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که به دلیل محدودیت های وضع شده از سوی طالبان مسدود شده است

توماس وست و رینا امیری، نماینده‌های ویژه امریکا در امور افغانستان می‌گویند که "طالبان مسئول سرکوب دختران افغان اند و سیاست‌های ظالمانه آن‌ها" فقط مشکل افغانستان نیست.

آن‌ها در بیانیه‌های جداگانه به مناسبت ۱۱ اکتوبر روز جهانی فرزند دختر از جامعه جهانی خواسته اند تا به حمایت از دختران افغان ادامه دهند.

توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان به روز پنجشنبه در صفحه ایکس خود نوشته که در این روز باید از میلیون‌ها دختر افغان که به گفته او با شدیدترین نوع سرکوب که در جهان بی‌مانند است، روبه‌رو اند یاد کرد.

آقای وست افزوده که در هیچ جای دیگر، نیمی از دانش‌آموزان دوره متوسطه و ثانوی از تعلیم محروم نشده اند که این امر تأثیرات وخیمی بر سلامت روانی، خانواده‌ها، جامعه و حیات اقتصادی کشور شان خواهد داشت.

توماس ویست نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان
توماس ویست نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان

در عین حال، رینا امیری نماینده ویژه امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، ادامه محدودیت‌های طالبان در زمینه آموزش را سیاست‌های ظالمانه علیه دختران خوانده گفته که این فقط مشکل افغانستان نیست، بلکه به‌گفته او پس زدن با مفهوم این سیاست‌های عقب‌گرایانه، به نفع جمعی است.

بانو امیری نیز روز پنجشنبه در صفحه ایکس خود نوشته که طالبان روال خطرناکی را برای دنباله‌روی دیگران ایجاد می‌کنند که حقوق زنان و دختران را در همه جا به خطر می اندازد.

این در حالی‌ست که شماری از دختران و زنان افغان به رادیو آزادی می‌گویند که حکومت طالبان با اعمال محدودیت‌ها، حقوق اولیه آنان را سلب کرده است.

رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان و دختران افغانستان
رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان و دختران افغانستان

مینا همدرد و زلفا محمدی دختران محروم از تحصیل در گفتگو با رادیو آزادی در این مورد می‌گویند:

"ما زنان افغان در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم، وضعیت ما بدتر از زندانی‌های است که به‌خاطر جرمی به زندان افتاده اند، ما بدون جرم در اسارت خانگی بسر می‌بریم."

"آرزو می‌کنم طالبان درهای مکاتب را برای دختران باز کنند تا نسل‌های آینده افغانستان را تربیت کنند تا جامعه ما را توسعه دهند. وقتی دختری به مکتب نمی‌رود، نسل‌های آینده بی‌سواد می‌مانند و پیشرفت نمی‌کنند."

هوگی امیل از فعالان حقوق زنان می‌گوید که زنان افغانستان از زندگی اجتماعی محروم شده اند و این امر بر زندگی آن‌ها تأثیر بدی گذاشته است: "حقوق اولیه و انسانی‌که باید از آن برخوردار باشیم از ما سلب شده است، مثل زندانی‌ها در خانه هستیم. متأسفانه دختران و زنان افغان از کار، تحصیل و مشارکت سیاسی به گونه‌ای کنار گذاشته شده‌اند که اکنون از زندگی خود ناامید شده‌اند."

تعدادی از دختران و زنان دانش آموز پوهنتون کابل که اجازه نیافته اند به صنوف درسی خود برگردند
تعدادی از دختران و زنان دانش آموز پوهنتون کابل که اجازه نیافته اند به صنوف درسی خود برگردند

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارات نماینده‌های ویژه ایالات متحده برای افغانستان و نگرانی‌های دختران و زنان افغان پاسخی نداد، اما همواره گفته که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام محفوظ است و این مسئله را موضوع داخلی افغانستان خوانده است.

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و دانشجویان ممنوع است.

حکومت طالبان همچنان در کنار بسیاری از محدودیت‌های دیگر، ممنوعیت‌های شدیدی را بر کار زنان در بسیاری از اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیر دولتی وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG