لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

دادخواهی برای پناهجویان افغان؛ امریکا از کشور های همسایهٔ افغانستان خواست مهاجرین را اخراج نکنند


تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که مجبور شده اند خاک پاکستان را ترک کنند
تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که مجبور شده اند خاک پاکستان را ترک کنند

در حالی که پاکستان و ایران به مهاجرین افغان دستور داده اند به افغانستان برگردند و یا با اخراج اجباری مواجه خواهند شد٬ ایالات متحده امریکا از کشورهای همسایه افغانستان خواست تا به مهاجرین افغان پناه بدهند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا ناوقت روز پنجشنبه در یک نشست خبری از کشورهای همسایه افغانستان به شمول پاکستان خواست مطابق قوانین بین‌‌المللی با مهاجرین برخورد کرده و خدمات بشردوستانه را به آن‌ها ارائه کنند:

"ما قویاً همسایه‌گان افغانستان از جمله پاکستان را تشویق می‌کنیم تا به افغان‌هایی که به دنبال حمایت بین‌المللی هستند اجازه ورود بدهند و با سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی مانند «یو‌ان‌اچ‌سی‌آر» و «آی‌او‌ام» برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها هماهنگی کنند."

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

پاکستان برای آن عده از پناهجویان افغان که اسناد قانونی اقامت ندارند تا اخیر ماه جاری میلادی٬ یعنی تا ده روز دیگر مهلت تعیین کرده است تا از پاکستان خارج شوند. ایران نیز گفته است که مهاجرین غیر قانونی را اخراج می کند.

با این‌حال، افغان‌های که به دلیل مشکلات امنیتی افغانستان را ترک کرده و منتظر نتیجهٔ پرونده‌های پناهنده‌گی شان به کشورهای مهاجر پذیر به خصوص ایالات متحده امریکا هستند٬ نگران اخراج‌شان از پاکستان و ایران اند.

فاطمه اعتمادی، فعال حقوق زن که در حال حاضر در پاکستان به سر می‌برد می‌گوید، پاکستان با اخراج افغان‌های زیر تهدید آن‌ها را بین مرگ و زنده‌گی قرار خواهد داد:

"خیلی کسانی بودند که در افغانستان خانه، زنده‌گی، آرامش و همه چیز برایش فراهم بوده، اما به‌خاطر که در امان باشند مجبور شدند بیایند پاکستان خانه و آرامش خود را ترک کردند، تا در امنیت باشند. وقتی پاکستان ما را ردمرز کند یک چیز واضح است که بین زنده‌گی و مرگ قرار داریم، این‌که آن طرف مرز زنده باشیم یا مرده و سرنوشت ما چی می‌شود برای ما نامعلوم است."

مهاجرین افغان در ایران نیز از وضعیت بد شان در این کشور شکایت دارند و می‌گویند، چندین بار برای تمدید ویزه‌های شان در این کشور اقدام کرده‌اند، اما موفق نشدند.

یکی از مهاجرین افغان که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد از وی در این گزارش نام ببریم به رادیو آزادی می‌گوید، اداره‌های مهاجرت سازمان ملل نیز هیچ توجهٔ به آن‌ها ندارد:

"سازمان ملل در ایران هیچ‌گونه خدمات حقوقی، اقتصادی و مالی و کمک قانونی با مراجعینی‌که از افغانستان هستند کمک نکرده و به کسانی‌که به سازمان ملل مراجعه کرده‌اند یا رد شدند و یا یک شماره می‌دهند که هیچ جواب نمی‌دهند و به مشکلات مهاجرین هیچ رسیده‌گی نمی‌شود."

پاکستان مهاجرین افغان را تحت فشار های جدی قرار داده است تا خاک آن کشور را ترک کنند
پاکستان مهاجرین افغان را تحت فشار های جدی قرار داده است تا خاک آن کشور را ترک کنند

سازمان‌های بین‌المللی مهاجرت پیش ازین از کشورهای میزبان مهاجرین افغان به خصوص کشورهای همسایه افغانستان خواسته که این مهاجرین را اخراج نکنند.

احمد وحیدی وزیر داخله ایران روز چهارشنبه هفته روان بار دیگر اعلام کرد که مهاجرین غیر قانونی افغان باید ازین کشور خارج شوند.

پیش از این، حکومت پاکستان با تعیین ضرب‌الاجل یک ماهه اعلام کرده که بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر غیر قانونی افغان باید تا اول ماه نوامبر سال روان این کشور را ترک کنند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان هزاران افغان با هراز از تهدید‌های امنیتی و برای بررسی پرونده‌های پناهنده‌گی شان به کشورهای سوم از جمله ایران و پاکستان مهاجر شدند که همواره با خطر اخراج مواجه بوده و حتی از سوی این کشورها زندانی شده‌اند.

در حال حاضر نیز صدها افغان در زندان‌های پاکستان به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG